polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Prognozy naukowców na rok 2013

Z początkiem nowego roku większość z nas zastanawia się, co przyniesie kolejnych 12 miesięcy. Filozofowie i naukowcy z Imperial College London posunęli się o krok dalej i przedstawili swoje prognozy, czego możemy się spodziewać w medycynie, kosmonautyce i środowisku. W medycynie mają nastąpić znaczne postępy wraz ze stopniowym urzeczywistnianiem się idei ponownego rozwoju uszkodzonych części ciała z komórek pacjenta dzięki temu, że naukowcy zyskują wiedzę, iż komórki macierzyste są dosyć wrażliwe i wymagają pielęgnacji, jeżeli mają osiągnąć swój potencjał i utworzyć całe organy. Hodowanie sztucznych organów to cel projektu dofinansowywanego ze środków unijnych na kwotę 5,6 mln EUR, którym kieruje emerytowana profesor medycyny Dame Julia Polak i profesor inżynierii chemicznej Athanasios Mantalaris. Podejmą oni współpracę z producentem urządzeń medycznych Novalung, aby stworzyć "hybrydowe" sztuczne płuco, zawierające ludzkie komórki płucne. Profesor Dame Julia Polak twierdzi, że: "Komórki żyją w mikrośrodowisku i nie można ich po prostu oddzielić od tego środowiska. Na początku wydawało się, że są to dwa odrębne obszary: zgłębianie biologii komórkowej i opracowywanie nowych biomateriałów, ale teraz specjaliści zwierają szeregi. Zaczynamy rozumieć, że można wykorzystywać inteligentne materiały i komórki, by je wyhodować w bioreaktorze". W następstwie udanych "autoprzeszczepów" stosunkowo prostych tkanek, takich jak tchawica, w tym roku możemy być świadkami większych przełomów z bardziej złożonymi organami. Profesor Polak dodaje: "Każdy organ wiąże się z odrębnymi wyzwaniami. Na przykład serce - czy można zregenerować tkankę bliznowatą po ataku serca? Koncentrujemy się w szczególności na regeneracji płuc, która jest trudna ze względu na wiele różnych typów komórek". Kosmonautyka ma także być niezwykle aktywna w 2013 r., w którym zaplanowano mnóstwo zautomatyzowanych misji bezzałogowych. Po raz pierwszy trzy statki kosmiczne będą współpracować ze sobą nad mapowaniem pola magnetycznego Ziemi, testując prawdopodobnie, czy statek kosmiczny byłby w stanie odchylić asteroidę z kursu kolizyjnego z Ziemią. Profesor fizyki kosmicznej Steven Schwartz stwierdził: "Eksploracja kosmosu nie wymaga promu. Sądzę, że w znacznym zakresie prace badawcze będą prowadzone w ramach działań bezzałogowych. Wysłanie człowieka na powierzchnię Marsa jest niezwykle trudne, a sprowadzenie go z powrotem żywego niemożliwe. Kiedyś się nam to uda. Duch człowieka jest taki, że kiedy będziemy w stanie odbyć podróż w jedną stronę, co jest łatwiejsze, ludzie będą się ustawiać w kolejce, aby spędzić resztę swojego życia na Marsie". Organizacje prywatne i uczelnie również mają się angażować w misje kosmiczne, zaczynając od statku Virgin Galactic, który odbędzie swoją dziewiczą podróż w tym roku. Richard Branson towarzyszyć będzie swojej rodzinie i klientom (których bilety kosztowały 121.000 GBP) na skraj przestrzeni kosmicznej. Jednak uważa się, że to oddziaływanie warunków klimatyczno-pogodowych może mieć najsilniejszy wpływ w skali świata w roku 2013, w którym zjawisko klimatyczne El Niño prawdopodobnie osiągnie szczytową siłę, co oznacza, że kolejnych 12 miesięcy może szczególnie obfitować w wydarzenia klimatyczno-pogodowe. Profesor Sir Brian Hoskins, dyrektor Instytutu Badań nad Zmianami Klimatu im. Granthama przy Imperial College London, twierdzi: "Będę zaskoczony, jeżeli niedługo nie będziemy mieć rekordowego roku. Obejmujący wiele dekad trend wzrostu temperatury jest bardzo wyraźny. Na 10 najcieplejszych, odnotowanych lat, dziewięć wystąpiło w ciągu ostatnich 12 lat. Kiedy mowa o ociepleniu rzędu 2°C czy 4°C, ludzie mówią 'możemy się do tego przystosować', ale po przekroczeniu pewnego punktu cały system klimatyczny się zmieni i będziemy świadkami znacząco odmiennych warunków pogodowych".Więcej informacji: Imperial College London: http://www3.imperial.ac.uk/ Komisja Europejska - Działania w dziedzinie klimatu: http://ec.europa.eu/dgs/clima/mission/index_en.htm