polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Establishing cryopreservation methods for conserving european plant germplasm collections

Postępy w kwestii ochrony roślin

W miarę, jak są przez nas plądrowane ekosystemy, coraz bardziej niezbędna staje się ochrona materiału genetycznego mająca zapobiec nieodwracalnym stratom. Naukowcy opracowali nowe metody krioprezerwacji, aby wesprzeć ochronę zagrożonego dziedzictwa genetycznego naszej planety.

W niespotykanym tempie działalność człowieka przyczynia się do eliminowania różnorodności biologicznej. Co więcej, wystarczy usunąć tylko jeden gatunek z biosieci, aby doprowadzić do utraty znacznie większej ich liczby. Różne organizacje z całego świata założyły banki genów i plazmy zarodkowej, aby zapobiec tej straty.Krioprezerwacja stwarza jednak różne problemy w odniesieniu do uszkodzenia tkanek przez tworzące się kryształki lodu, a także delikatnej struktury komórkowej. Naukowcy biorący udział w europejskim projekcie CRYMCEPT opracowali więc nowe metody mające na celu ochronę różnych gatunków roślin. W opracowanych protokołach brano pod uwagę typy komórek i obszary ich ekstrakcji z rośliny, gdyż każda z nich posiada swoją własną niepowtarzalną strukturę i związane z nią wymagania. Opracowano techniki mające na celu aktywny podział komórek znajdujących się m.in. na szczytach pędów, w kilku gatunkach drzewnych i w nasionach. Nasiona, jako główne źródła zmienności genetycznej, są cennym narządami roślinnymi. Zbadano pięć kluczowych etapów procesu konserwacji ziaren kawy, w tym wpływ na jakość ziarna i optymalny stan nawilżenia. Metody krioprezerwacji poddano odpowiednim modyfikacjom po otrzymaniu wyników przeprowadzonego badania. Istotnym dążeniem była również ochrona integralności materiału roślinnego po okresie przechowywania. Zajęto się m.in. problem wysuszenia i odrastania pędów po rozmrożeniu. Projekt badawczy odniósł ogólnie niewątpliwy sukces. Konserwacja bananów stała się rutynową procedurą; w siedzibie ośrodka badawczego partnerów projektu w Leuven w Belgii w ciekłym azocie przechowywanych jest 500 próbek banana. Odchodząc nieco od pierwotnych celów projektu, metody te można stosować dla celów innych gatunków roślin, choćby truskawek, jabłek, migdałów, daktyli czy ziemniaków. Rozwój metod krioprezerwacji stanowić będzie korzyść, którą odniesie każda organizacja zajmująca się ochroną plazmy zarodkowej lub wykorzystaniem zasobów genetycznych różnych gatunków. Ogrody botaniczne, banki nasion, firmy biotechnologiczne i hodowcy - wszyscy oni są gotowi na tym skorzystać. Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie http://www.agr.kuleuven.ac.be/dtp/tro/crymcept z obszernymi opisami, linkami i innymi szczegółami.