polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-18

Replacement of insecticide treatment on apples by a pheromone based bio-control approach for colding moth

Jak pozbyć się szkodników z jabłek

W ramach projektu NEW INSECT CONTROL przedstawiono nowoczesną technikę zwalczania owocówki jabłkóweczki przy użyciu feromonów.

Owocówka jabłkóweczka to plaga trapiąca sadowników. Gąsienice wgryzają się w miąższ jabłek, powodując nieodwracalne straty. Niestety, oczyszczanie sadów jabłkowych z owocówek jabłkóweczek wymaga zastosowania pestycydów, które mogą negatywnie wpłynąć na inne elementy ekosystemu. Konsorcjum badawcze finansowane w ramach programu LIFE QUALITY zbadało możliwości zastosowania naturalnych środków kontroli biologicznej. Koordynator projektu, International Pheromone Systems Ltd (IPS), utworzył pułapkę zawierającą feromony, specjalne substancje chemiczne wykorzystywane w komunikacji między członkami tego samego gatunku. Tutaj feromony zostały zastosowane w celu zwabienia samców owocówki jabłkóweczki w pułapkę, w której owady zostają zainfekowane i wypuszczone na wolność. Celem tego działania jest zaburzenie lokalnej populacji owocówki jabłkóweczki, a zatem ograniczenie jej rozmnażania i ryzyka zalarwienia. Nowe pułapki przetestowano najpierw w tunelu aerodynamicznym, a następnie zastosowano w eksperymentach polowych na terenie Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Na szczęście nie wykryto skutków ubocznych wśród innych gatunków. Jednak skuteczność pułapek nie spełniła oczekiwań pod względem redukcji populacji owocówki jabłkóweczki, jak również strat w jabłkach. IPS i jej partnerzy badają inne patogeny, które mogłyby zostać użyte do infekowania samców owocówki jabłkóweczki. Ponadto konstrukcja pułapki zostanie przeprojektowana, aby umożliwić wyłapywanie owadów, a nie tylko łapanie i wypuszczanie, jak w oryginalnym projekcie. IPS złożyła wniosek patentowy dotyczący nowej pułapki.