polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Single protein nanobiosensor grid array

Wykorzystywanie nanotechnologii w celu rozpoznawania właściwych zapachów

Ostatnie osiągnięcia technologii przetwarzania sygnałów otworzyły drogę do opracowania miniaturowego biosensora naśladującego działanie systemu węchowego ssaków. Będąc obiecującą alternatywą dla konwencjonalnych technik analitycznych, taki biosensor może zapewnić kompaniom spożywczym możliwość wyodrębniania ściśle określonych zapachów zgodnych z potrzebami klientów oraz wymaganiami dotyczącymi produktu.

Dzięki łączeniu biomolekuł z niebiologicznymi przetwornikami elektronicznymi, bioelektroniczne systemy molekularne mogą pewnego dnia znaleźć wiele zastosowań, między innymi w biosensorach. Aby dorównać działaniu naturalnych biosensorów węchowych, w ramach europejskiego projektu SPOT-NOSED wytworzono macierz nanosensorów biologicznych wykorzystującą elektryczne właściwości pojedynczych receptorów węchowych. Gdy molekuła zapachu wiąże się z receptorem węchowym, wywołane zmiany w ukształtowaniu i właściwościach impedancyjnych proteiny mogą zostać zarejestrowane za pomocą nanoelektrod. W celu stworzenia bioelektronicznego nosa rozpoznającego wiele zapachów zintegrowano unieruchomiony czuły materiał biologiczny z przetwornikami przekształcającymi sygnały biologiczne w sygnały elektryczne o mierzalnych wartościach. Oznacza to, że macierz nanosensorów biologicznych scala zestaw elementarnych nanoprzetworników, z których każdy składa się z nanoelektrod wykonanych z metalu szlachetnego, pomiędzy którymi umieszczony jest pojedynczy receptor węchowy. Jako najodpowiedniejsze wybrano substraty z metali szlachetnych: platyny (Pt), złota (Au) i srebra (Ag), ponieważ można je względnie łatwo sfunkcjonalizować. Urządzenia oparte na nanoelektrodach wyprodukowano w Centro National de Microelectrónica (CNM) w Barcelonie przy użyciu standardowych procesów mikroelektronicznych, takich jak nanolitografia i litografia elektronowa. Zarówno pojedyncze nanoelektrody jak i ich macierze zostały wyprodukowane ze średnicą od ok. 1 mikrona do mniej niż 500 nm. Ogniwem elektrochemicznym do pomiarów impedancji miejscowej było ogniwo trójelektrodowe o objętości 5 ml z płytką platynową jako przeciwelektrodą. Polaryzacja srebrnej elektrody pracującej była stała względem nasyconej kalomelowej elektrody odniesienia (NEK). Obszerne testy laboratoryjne wykazały, że nowatorski biologiczny nanosensor węchowy reaguje na kilka molekuł zapachowych z dużą dokładnością, przewyższającą nawet wstępne oczekiwania badaczy. Partnerzy programu SPOT-NOSED planują kontynuować badania i opracować odpowiednie oprzyrządowanie elektroniczne, które można będzie dostosować do mikroskopu sił atomowych w celu przeprowadzenia pomiarów w skali nano.