polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-17

Targeting signals essential for angiogenesis

Nowe strategie zapobiegania wzrostowi nowotworów

Podstawowym warunkiem przetrwania nowotworu jest powstawanie nowych naczyń krwionośnych (angiogeneza). Zapobieganie procesowi angiogenezy może być skutecznym terapeutycznym sposobem zwalczania raka.

W finansowanym przez WE projekcie ANTI TUMOR ANGIOGENESIS skoncentrowano się na procesie sygnałowym niezbędnym do powstawania naczyń włosowatych w nowotworach złośliwych. Zapobieganie transmisji sygnałów mogłoby oznaczać zatrzymanie angiogenezy i zahamowanie zaopatrywania guza w główne składniki odżywcze. Badacze z Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu przeprowadzili serię obserwacji dotyczących angiogenezy w badaniach in vitro. Nadekspresja białka EGR-1 (ang. early growth response factor 1 — czynnik odpowiedzi na wczesny wzrost 1) adenowirusów zapobiegała szeregowi etapów angiogenezy, np. pączkowaniu i tworzeniu kapilar. Ponadto przedłużona ekspresja białka EGR-1 prowadziła do apoptozy (programowanej śmierci komórek). W badaniu tego zjawiska wykazano, że białko EGR-1 powodowało te skutki jedynie w przypadku nadekspresji, natomiast niska ekspresja prowadziła wręcz do indukowania angiogenezy i proliferacji komórek. Mechanizm nadekspresji prawdopodobnie inicjuje mechanizm hamowania zwrotnego, które finalnie skutkuje zatrzymaniem angiogenezy. Ta linia badań stanowi część serii obserwacji, które mogą przynieść nowy wgląd w kontrolowanie angiogenezy u pacjentów z chorobą nowotworową.