polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-17

Zero discharge aquaculture by farming in integrated recirculating systems in Asia

Odzyskiwanie odpadów z ferm rybnych

Odpady wzbogacone w węgiel z ferm rybnych na skalę pilotażową były badane w celu ustalenia ich możliwości wykorzystania jako substratu dla bakterii heterotroficznych.

Projekt ZAFIRA połączył zachodnią taktykę odzyskiwania odpadów z tradycyjnymi chińskimi technikami akwakultur. Utworzona została ferma rybna, z której składniki odżywcze nie są wyrzucane, a bakterie wykorzystywane są do produkcji białek jednej komórki. Celem projektu było znalezienie realistycznego sposobu odzyskiwania odpadów z ferm zębaczy. Rozwinięto innowacyjny, zintegrowany system akwakultury, zmniejszający zużycie wody i usuwanie odpadów i substancji odżywczych do środowiska. Odpady z jednostki hodowlanej ryb na skalę pilotażową badano w celu określenia ich przydatności jako substratów dla bakterii heterotroficznych. Dzięki suplementacji substratu początkowo octanem sodu jako odnośnikiem, a następnie melasą, produkcja bakteryjna istotnie się zwiększała. W tej metodzie przekształcano nie tylko odpady stałe, ale także 90-95% rozpuszczonego azotu i fosforu. Badacze analizowali także inne czynniki ograniczające, takie jak poziom suplementacji węgla, różne źródła azotu i odchylenia w czasach retencji hydraulicznej. Produkt bakteryjny był badany pod kątem możliwości jego wykorzystania jako karmy dla ryb. Ostatnia część projektu koncentrowała się na hipotetycznym projekcie reaktora dla 100-tonowej afrykańskiej fermy zębaczy. Eksperymenty przeprowadzone przez badaczy wskazywały, że produkcja biomasy bakteryjnej ze stałych odpadów pochodzących od ryb jest możliwa. Jednak przy obecnym poziomie wiedzy byłaby ona opłacalna jedynie na niewielką skalę.