polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-18

Pesticide reduction in mushroom cultivation in europe

Postępy w kontroli szkodników grzybów

Skuteczna i wydajna strategia biologicznej kontroli głównych szkodników owadzich (ziemiórek i zadr) w hodowlach grzybów została opracowana wraz ze sposobami praktycznego ich wykorzystania.

W celu kontroli dwóch głównych szkodników w ramach projektu PRIME opracowano strategie wykorzystujące środki biologiczne, takie jak roztocza i nicienie. Ustalono fenologia i zachowania drapieżne gatunków roztoczy podczas różnych stadiów produkcyjnych procesu hodowli grzybów. Było to niezbędne do ustalenia zaleceń dotyczących wielkości aplikacji i czasu wprowadzenia dla osiągnięcia najlepszej kontroli szkodników. Dzięki temu stworzono godne zaufania, zrównoważone i opłacalne finansowo środki do masowej hodowli roztoczy, których zastosowanie w przemyśle będzie znaczące ekonomicznie. Poszukiwano nowych izolatów nicieni o bardziej tolerowalnych stężeniach w celu kontroli zadr. W ten sposób nowe izolaty mogą być wykorzystywane w hodowli selekcyjnej nicieni do polepszenia jej pojemności kontrolnej dla zadr. Przede wszystkim próbowano określić możliwość połączenia roztoczy i nicieni w celu uzyskania najlepszej strategii kontroli biologicznej dla obu szkodników grzybów. Następnie zbierano informacje dotyczące czasu, dawek i sposobu aplikacji, a także przeprowadzany był monitoring. Próby te obejmowały ogólną wiedzę dotyczącą zastosowania produktu w innych aspektach wzrostu grzybów. Pod uwagę wzięto także informacje dotyczące wpływu innych działań hodowlanych na skuteczność produktu podczas i po aplikacji. W ten sposób możliwe jest podjęcie niezbędnych odpowiednich i działań zaradczych. Wyniki miały zostać wykorzystane w literaturze dotyczącej produktu oraz firmy, a także na spotkaniach handlowych i technicznych z hodowcami i doradcami technicznymi. Próby te mogą w przyszłości pomóc w kontroli ziemiórek i zadr w przemyśle hodowli grzybów.