European Commission logo print header

Production of fungal carotenoids for healthy nutrition

Żywność funkcjonalna z grzybów

Mikroorganizmy to maleńkie mechanizmy biotechnologiczne. Dzięki nim opracowano nową metodę izolowania zarodników grzybów z potencjałem wytwarzania większej ilości karotenoidów.

Rynek przeciwutleniaczy staje się coraz większy. Rosnąca świadomość konsumentów i starzenie się populacji w Europie przyczyniły się do wzrostu zapotrzebowania na dodatki do żywności służące obronie organizmu przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Na stale poszerzanej liście bezpiecznych dodatków żywnościowych przeciwdziałających starzeniu się znajdują się karotenoidy. Te organiczne pigmenty, które nadają barwę żółtku jaj i skorupie homara, są w sposób naturalny wytwarzane przez rośliny i niektóre bakterie i grzyby. Europejscy producenci używają grzybów z rodzaju Blakeslea do biologicznej produkcji karotenoidów, która jednak pod względem ilości znacznie ustępuje produkcji chemicznej. W związku z tym powołano projekt FUNGAL CAROTENOIDS, którego celem było uzyskanie szczepów grzybów o lepszej zawartości karotenoidów. Chemicznie zaindukowana mutacja i synteza genetycznie różnych szczepów (heterokarioza) przyczyniły się do powstania nowych genotypów. Najbardziej produktywny mutant cechował się pięciokrotnie większą ilością karotenoidu w porównaniu z typem dzikim. Dla łatwiejszego uzyskania zarodników mutantów o wyższej zawartości karoteonidów posłużono się wirowaniem. Zarodniki o mniejszej gęstości gromadziły się na powierzchni, natomiast gęstsze ciała typu dzikiego osiadały na dnie. Generalnie w lżejszych zarodnikach jest większe stężenia pigmentu. Przeprowadzono badania nad teorią, która mówi, że wyższa zawartość lipidów jest odpowiedzialna za większą gęstość. Prace wykazały jednak, że zawartość kwasów tłuszczowych w zarodnikach nie rośnie wraz z ilością pigmentu w fenotypie zarodników unoszących się na powierzchni. Niezbędne jest dalsze badanie, które pozwoli dokładnie ustalić przyczynę zmian w gęstości zarodników o większym stężeniu karotenoidu. Do sprawdzenia chemicznych przyczyn niskiej gęstości posłużono się chromatografią cienkowarstwową oraz izotopami znaczonymi radioaktywnie. Pod względem wartości handlowej i żywieniowej biologiczne wytwarzanie suplementów przewyższa produkcję chemiczną. Manipulacja genetyczna mikroorganizmami w celu zwiększonej produkcji otwiera obiecujące perspektywy przed dalszymi opracowaniami.