polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Hybrid Fluorescence Molecular Tomography and X-ray Computed Tomography system and method

Nowa technika obrazowania daje wyraźniejszy obraz

Jednym problemem jest trafne rozpoznanie; drugim – odpowiednia terapia. Razem stanowią one klucz do zwalczania wielu chorób. Dzięki funduszom UE badacze zapoczątkowali wykorzystywanie hybrydowej techniki obrazowania do realizacji obydwu tych ambitnych celów.

Dzięki takim technikom jak fluorescencyjna tomografia molekularna (FMT, fluorescence molecular tomography) poczyniono wielkie postępy w rozpoznawaniu i analizowaniu procesów zachodzących w nieprawidłowej tkance. Badanie to umożliwia wykrywanie obecności fluorescencyjnych substancji chemicznych w komórkach, przejawiającej się w sposób zależny od ich stanu, dlatego możliwe jest rozpoznawanie wielu zmian towarzyszących chorobie na poziomie komórkowym lub subkomórkowym w nieprawidłowej tkance. We wcześniejszych metodach ocena luminescencji tkanek odbywała się z zastosowaniem technik fotograficznych. Nie uwzględniała jednak głębokości tkanki ani faktu, że światło nie biegnie przez niektóre komórki po linii prostej. Rozpoznanie może być obarczone błędami, więc badacze zainteresowali się metodami opartymi na fotonach, cząstkach elementarnych promieniowania świetlnego. Jedną z tych metod jest FMT. Niestety nawet FMT ma kilka wad. Należy do nich ograniczona rozdzielczość, która wpływa na rozróżnianie obiektów, oraz brak informacji anatomicznych. Aby temu zaradzić, europejscy naukowcy posłużyli się jeszcze inną techniką obrazowania. Badacze uczestniczący w projekcie o adekwatnej skrótowej nazwie, FMTXCT, wynaleźli technikę hybrydową, łączącą obrazowanie fluorescencyjne i tomografię komputerową (CT, computer tomography). W tomografii komputerowej, będącej jedną z technik rentgenowskich, z wielu przekrojów uzyskanych nieinwazyjnie za pomocą promieniowania rentgenowskiego powstają obrazy dwu- lub trójwymiarowe. Korekcja wnoszona przez system XCT radykalnie poprawia efektywność metody FMT. Dzięki temu można elastycznie wyróżniać cząsteczki o odmiennej fizjologii i funkcji bez stosowania materiałów radioaktywnych. Większość pracowni ma dostęp do obrazowania fluorescencyjnego, ale użycie izotopów promieniotwórczych oznacza dodatkowy koszt – na przykład konieczność nabycia akceleratora cząstek – oraz trudności związane z materiałami radioaktywnymi. Projekt poświęcono głównie badaniu obrazowania raka piersi na etapie przedklinicznym. Technika FMT-XCT może służyć nie tylko do diagnozowania, ale też do mierzenia odpowiedzi na zastosowaną terapię. Przeprowadzono także próby pod kątem odpowiedzi komórek w warunkach niskiego poziomu tlenu. Jest to ważny czynnik w wielu chorobach, takich jak rak płuc, astma i niewydolność serca. Uczestnicy projektu opracowali także prototyp funkcjonalny i odpowiednie oprogramowanie. W przypadku urządzenia o tej rozdzielczości i dokładności zakres zastosowań diagnostycznych i terapeutycznych wydaje się nieograniczony. W ten sposób dzięki wczesnemu, dokładnemu rozpoznawaniu i skuteczniejszemu leczeniu rokowanie dla pacjenta się poprawia, a władze rozsądniej wydają pieniądze na opiekę zdrowotną.