European Commission logo print header

Life Watch

Wykorzystanie potęgi badań nad różnorodnością biologiczną

Pojęcie różnorodności biologicznej, czyli zróżnicowania życia na Ziemi, obejmuje złożony układ genów, gatunków i ich wzajemnych interakcji. Utrzymanie różnorodności ma kluczowe znaczenie dla naszej planety, gospodarki, zdrowia i kondycji całego rodzaju ludzkiego. Celem jednego z projektów finansowanych przez UE jest stworzenie infrastruktury badawczej, która pomoże badaczom w lepszym zrozumieniu różnorodności biologicznej i wspomagających ją ekosystemów.

Tworzona pod hasłem LIFEWATCH infrastruktura e-nauki i obserwatoriów do badań nad różnorodnością biologiczną i ekosystemami stanowi wspólny projekt wielu krajów, który pozwala naukowcom analizować informacje ze stacji badawczych i baz danych. Inicjatywa umożliwia naukowcom z całej Europy pracę w laboratoriach wirtualnych oraz dzielenie się doświadczeniem i wiedzą niezależnie od lokalizacji. Projekt LIFEWATCH łączy ponadto badaczy z szerszym gronem obejmującym decydentów, przedsiębiorców, studentów i zwykłych obywateli, wspomagając przy tym procesy podejmowania decyzji na poziomie regionalnym i lokalnym. Projekt LIFEWATCH udostępnia zintegrowane dane, dążąc do odmiany oblicza naszej wiedzy naukowej na temat przyrody I metod zarządzania jej zasobami. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ zdrowe ekosystemy są dla ludzkości darmowym źródłem kluczowych usług w postaci czystego powietrza, wody pitnej I żyznej gleby, dodatkowo łagodząc wpływ powodzi. Środowiska leśne pomagają przy tym w przeciwdziałaniu zmianom klimatu, magazynując węgiel pobierany z atmosfery. Projekt LIFEWATCH pozwoli firmom wchodzić na nowe rynki z konkurencyjnymi usługami. Partnerzy projektu LIFEWATCH zebrali dane dotyczące różnorodności biologicznej ze stacji badawczych sięgających od Arktyki po Morze Śródziemne I od Atlantyku po Morze Kaspijskie. Dzięki zaawansowanym technikom obliczeniowym I innym rozwiązaniom technologicznym naukowcy mogą badać zmiany różnorodności biologicznej w czasie I przestrzeni od poziomu komórkowego do poziomu ekosystemów. Zastosowanie zdjęć satelitarnych I innych technik obserwacji Ziemi umożliwia monitorowanie kondycji środowisk naturalnych, w tym mórz, terenów podmokłych, łąk, gór I lasów na terenie Europy. Dzięki dostępności obszernych zasobów danych oraz zaawansowanych możliwości analiz I modelowania projekt LIFEWATCH przyspieszy rozwój e-nauki w dziedzinie badań wspomaganych nowymi narzędziami I metodami analitycznymi. W dłuższej perspektywie projekt LIFEWATCH będzie wspomagał precyzyjnie skoordynowane badania pozwalające naukowcom uzyskać lepszy wgląd w różnorodność biologiczną. Dzięki dostępności tej wiedzy narzędzia do wspomagania decyzji będą skutecznie pomagały w wyborze optymalnych metod gospodarowania lasami, terenami uprawnymi, zasobami wodnymi I środowiskiem morskim w Europie. Nowe osiągnięcia w tych dziedzinach przyniosą korzyści zarówno obywatelom UE, jak I środowisku naturalnemu, od którego wszyscy jesteśmy zależni.