polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Structure and dynamics of marine rocky benthic communities: Reactions and perspectives facing the global change

Globalne zmiany a gatunki występujące na skalistych wybrzeżach

Działalność ludzka może mieć istotny wpływ na środowisko morskie, a wiele gatunków występujących w basenie Morza Śródziemnego jest obecnie zagrożonych wymarciem. Naukowcy pracujący w ramach finansowanego ze środków UE projektu badali, w jaki sposób globalne zmiany wpływają na biologię wód przybrzeżnych.

Europejska bioróżnorodność morska to ogromne, ale wrażliwe zasoby, bardzo istotne dla lokalnych społeczności zarówno pod względem gospodarczym, jak i kulturowym. Szczególnie narażone są obszary przybrzeżne, gdyż stanowią jedne z najbardziej zróżnicowanych biologicznie i najbardziej produktywnych ekosystemów na świecie. Projekt MAREA stworzono, aby lepiej zrozumieć zagrożenia, na jakie narażone jest północno-zachodnie skaliste wybrzeże Morza Śródziemnego. Obszar ten zamieszkują długowieczne, osiadłe gatunki, które są szczególnie wrażliwe na zmiany klimatyczne. Aby zrozumieć globalne wzorce stojące za degradacją ekosystemów, partnerzy uczestniczący w projekcie zbadali długoterminowe zmiany ekosystemów morskich. Powyższe osiągnięto poprzez zbadanie reakcji na poważne zaburzenia, takie jak np. zmiany klimatyczne, zarówno zbiorowisk organizmów, jak i poszczególnych gatunków. Aby uzyskać istotne dane na temat temperatury i dynamiki populacji, naukowcy przeprowadzili badania w terenie. W celu określenia wpływu działalności ludzkiej na środowisko morskie, naukowcy wykorzystali połączenie zdjęć, metod statystycznych, systemów informacji geograficznej ('geographical information systems') oraz znaczników molekularnych. Wiedza naukowa zdobyta dzięki powyższej inicjatywie pomoże naukowcom przewidzieć zmiany wynikające z globalnego ocieplenia, a dla decydentów stanowić będzie wkład w opracowywanie ulepszonych strategii w zakresie ochrony bioróżnorodności. Dzięki pracom prowadzonym w ramach projektu MAREA, możemy lepiej zrozumieć kwestię wymierania gatunków i znikania siedlisk naturalnych, a wymieranie ekosystemów może być lepiej analizowane i zarządzane.