polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Island Selection and Lizard Ecology

Pytania o życie i śmierć w kontekście ewolucji

Śmierć jest istotnym mechanizmem w doborze naturalnym, a jedną z głównych jej przyczyn jest aktywność drapieżnicza. Badanie drapieżnictwa może rzucić światło na nasze zrozumienie ewolucji zwierząt.

Dobór naturalny to główny mechanizm ewolucji decydujący o tym, jak powszechne w populacji staną się określone cechy biologiczne. Śmierć jest jednym z najważniejszych procesów, poprzez który dobór naturalny się objawia, ponieważ istnieje większe prawdopodobieństwo, że organizmy słabiej przystosowane do swojego środowiska zginą przed wydaniem potomstwa lub będą go miały mniej. Istotną przyczyną śmierci jest aktywność drapieżnicza. W ramach projektu finansowanego ze środków UE pod nazwą "Dobór naturalny na wyspach i ekologia na przykładzie jaszczurek" (ISLE) zbadano procesy ekologiczne doboru naturalnego spowodowanego drapieżnictwem. Badacze posłużyli się systemami wysp, które są względnie odizolowane, przez co mogą stanowić dobre modele. Projekt skupił się także na zgłębianiu wiedzy w zakresie ekologii gatunków inwazyjnych, które stanowią zagrożenie dla autochtonicznej fauny i flory i przez to stanowią istotną linię badań dla działaczy ruchów na rzecz ochrony przyrody i ekologów. Celem projektu ISLE było skupienie się na trzech różnych następujących środowiskach: Wielkim Abaco (Wyspy Bahama) i Florydzie, podczas fazy wyjściowej, oraz na Fuerteventura, Gran Canaria i Teneryfie w archipelagu Wysp Kanaryjskich podczas fazy powracającej. Podczas fazy wyjściowej projekt ISLE zbadał oddziaływanie większego drapieżnika Leiocephalus carinatus (północna jaszczurka o zakręconym ogonie) na Anolis sagrei (anolis brązowy) na Wielkim Abaco i na stałym lądzie Florydy. Dokładniej rzecz ujmując, zespół projektu zbadał, jak większy drapieżnik oddziałuje na cechy i występowanie mniejszego drapieżcy, określił ilościowo dobór naturalny, zinterpretował i porównał poziom przetrwania, zmierzył zmiany w zakresie cech populacyjnych, a także określił ilościowo wpływ siedlisk na inne aspekty zachowania małej jaszczurki. Główne wyniki projektu ISLE sugerują, że warunki pogodowe mają wpływ na oddziaływanie dużego drapieżnika na wykorzystanie siedlisk małego drapieżnika. Złe warunki pogodowe powodują bowiem wyeliminowanie z danego obszaru dużej jaszczurki, przez co ta mniejsza przenosi siedliska z drzew na ziemię. Wyniki projektu otwierają drogę do dalszych badań, w ramach których można byłoby przetestować istniejące hipotezy w sprawie roli drapieżnictwa jako jednej z zasadniczych sił pobudzających ewolucję anolisa brązowego.