polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

European Initiative for basic research in Microbiology and Infectious Diseases - IAPP

Stymulacja badań nad chorobami zakaźnymi

Przy naturze chorób zakaźnych polegającej na ich szybkim rozprzestrzenianiu się UE uznała konieczność wsparcia bardziej szczegółowych badań i nowych podejść związanych ze stosowaniem szczepionek.

Finansowany ze środków UE program EIMID-IAPP ("European initiative for basic research in microbiology and infectious diseases") postawił sobie za cel promowanie rozwoju nowych podejść terapeutycznych do chorób zakaźnych. Działania te podjęto ze szczególnym uwzględnieniem terapii opartych na lekach i szczepionkach w odniesieniu do infekcji bakteryjnych mających wpływ na powierzchnię śluzówki. Aby zapewnić świeży wgląd w sytuację zrealizowano wymianę między partnerami projektu reprezentującymi przemysł i środowiska akademickie obejmującą po czterech naukowców z obu stron. Każda wymiana zaowocowała dogłębnymi badaniami i uzupełniającymi się podejściami. Każda instytucja akademicka pozyskała również doświadczonego naukowca na okres dwóch lat w celu zdobycia nowej fachowej wiedzy i technologii niezbędnych do rozwoju projektu. Szereg nieformalnych dyskusji i dorocznych walnych zebrań również umożliwił stałą wymianę informacji i skuteczne sterowanie projektem. Naukowy plan pracy podzielono na dwa obszary. Pierwszy koncentrował się na odkryciu kluczowych antygenów, które odgrywają pierwszorzędną rolę w infekcji. Drugi koncentrował się na identyfikacji kluczowych genów bakteryjnych niezbędnych do przeżycia, rozwoju, kolonizacji i ekspresji zjadliwości zarazków in vivo. Jeden z tematów zbadanych w ramach projektu to regulacja genu u bakterii Shigella. Celem działań było zrozumienie mechanizmów rządzących przeżyciem i zjadliwością zarazków w jelicie grubym. Wykazano wpływ niskiego poziomu tlenu na szereg białek kontrolujących transport białek na powierzchnię bakterii. Projekt EIMID-IAPP dostarczył wielu informacji o sposobie wywoływania choroby przez patogeny śluzówki, co może pomóc w opracowaniu lub udoskonaleniu leków i szczepionek. Ponadto bliskie interakcje między środowiskiem akademickim i przemysłem doprowadziły do trwałej współpracy, która powinna wzmocnić dziedzinę mikrobiologii w Europie.