polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Supramolecular Modular Approaches to Asymmetric Catalysis: Synthesis of Ligands by a Metal-Ligand Mediated Assembly Process

Doskonalenie szybszych reakcji biologicznych

Podobnie jak komputery zrewolucjonizowały prędkość wykonywania skomplikowanych obliczeń, tak katalizatory biochemiczne zwiększają szybkość zachodzenia reakcji. Naukowcy z UE opracowali nowe metody dalszego usprawnienia określonych układów katalitycznych, które mogą wywrzeć wpływ na wiele procesów przemysłowych.

Katalizator można powiązać z łącznikiem biochemicznym, skupiając cząsteczki w celu wzbudzenia lub znacznego przyspieszenia określonej reakcji. Może być on wykorzystywany wielokrotnie do wzmożenia produkcji określonych cząsteczek lub związków. Katalizatory występują naturalnie w organizmach żywych, a tworzenie ich specjalnych odmian w laboratorium to doskonały sposób na wzmocnienie syntezy pożądanych cząsteczek. Możliwość dokonania subtelnych zmian w strukturze i aktywności danego katalizatora zwiększa jego elastyczność i użyteczność, analogicznie jak w przypadku podstawowej wersji komputera osobistego dostosowanej do określonych potrzeb użytkownika końcowego. Projekt Suprasymcat został uruchomiony właśnie w tym celu, a zwłaszcza w związku z tworzeniem katalizatorów chiralnych. W szczególności naukowcy podjęli się modyfikacji układów katalizatorów chiralnych w oparciu o interakcje nadcząsteczkowe (allosteria). Innymi słowy, zbadali oni wpływ związania cząsteczki chiralnej (ligandu) w lokalizacji katalizatora, transferu informacji chiralnej od ligandu do katalizatora oraz wytworzenia nowego elementu nadcząsteczkowego o większej aktywności. Ze względu na znaczną liczbę różnych dostępnych jednostek chiralnych, strona reaktywna katalizatora mogła przyjąć geometrie strukturalne o dużym zróżnicowaniu, poprawiając w ten sposób właściwości katalityczne takich układów. Badacze skoncentrowali się na ligandach chiralnych stosowanych w reakcjach asymetrycznego uwodnienia za pośrednictwem Rh funkcjonalnych alkenów. Uwadnianie alkenów jest stosowane przemysłowo w procesach petrochemicznych (produkcja parafiny, terpentyny i oleju napędowego), jak również w produkcji margaryny z ciekłych olejów roślinnych (częściowo uwodnione oleje roślinne). Badacze skutecznie zademonstrowali usprawnioną selektywność układu katalitycznego w uwadnianiu określonych cząsteczek. Wyniki wywrą znaczący wpływ na dziedzinę asymetrycznej i nadcząsteczkowej katalizy, a dalsze wysiłki poszerzą zakres zastosowania w innych transformacjach.