polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Axonal regeneration, plasticity & stem cells

Tworzenie sieci na rzecz ośrodkowego układu nerwowego

W ramach finansowanej przez UE inicjatywy organizowane są szkolenia dla naukowców pracujących nad problemami eksperymentalnymi i klinicznymi związanymi z aksonalnymi uszkodzeniami i naprawą w ośrodkowym układzie nerwowym. W programie przyjęto multidyscyplinarne podejście, w ramach którego organizacje akademickie i komercyjne podejmują wspólne działania oraz dążą do rozwoju możliwości sieciowych w Europie na rzecz przyszłości.

W ramach projektu pod nazwą "Regeneracja aksonalna, plastyczność i komórki macierzyste" (Axregon) podejmowane są badania stanów związanych z ośrodkowym układem nerwowym po uszkodzeniu aksonów, jak w przypadku stwardnienia rozsianego czy w wyniku urazu. Aksony to główne linie transmisyjne układu nerwowego w organizmie. Ten czteroletni program, obejmujący 10 organizacji akademickich i 2 komercyjne z różnych europejskich krajów, oferuje wysokiej jakości teoretyczne i techniczne szkolenia 20 doktorom i 2 stypendystom podoktoranckim w oparciu o uzupełniającą wiedzę ekspercką współpracujących partnerów.% Plan szkoleń, który rozpoczął się w 2008 roku, ma na celu wprowadzenie tych młodych naukowców do różnych środowisk badawczych. W trakcie pierwszych 24 miesięcy realizacji programu zorganizowano cztery warsztaty, a kolejne są w planach. Dziedziny badań obejmują biologię molekularną ekspresji genów podczas aksonalnych uszkodzeń i regeneracji, sztuczne układy hodowli i badania aksonów, zaawansowane techniki obrazowania do oceny integralności aksonalne oraz zastosowanie komórek macierzystych. Badacze zainteresowani są także podejściami farmakologicznymi w zakresie zapobiegania bądź odbudowy po uszkodzeniach aksonalnych, a także metodami chirurgicznymi i eksperymentalnymi w badaniach struktury, funkcji i odbudowy aksonalnej. Priorytetem projektu jest promowanie szerszej wymiany i współpracy między zespołami akademickimi i przemysłowymi działającymi w tym obszarze. Szkolenie ma na celu stworzenie społeczności otwartych, młodych naukowców oraz rozwój sieci na rzecz przyszłej współpracy podczas ich kariery zawodowej. Poprzez zaangażowanie dwóch partnerów przemysłowych konsorcjum podkreśla także możliwość komercyjnego rozwoju i wykorzystania potencjalnych nowych terapii.