CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Reinforcing research center for quantum and optical metrology

Nowatorskie zastosowania naukowe hologramów

Hologramy są dobrze znane nam wszystkim, jako że występują na wielu dowodach tożsamości, płytach CD i zabawkach. Hologramy to zasadniczo dwuwymiarowe (2D) powierzchnie, które mają zdolność generowania obrazów obiektów w formacie 3D.

Hologramy tworzone są poprzez transmisję i odbijanie światła. Kierując hologram na różne kierunki, co powoduje padanie światła na obraz pod wieloma kątami, obserwujemy różne perspektywy obiektów 3D. W ten sposób hologramy są bezpośrednio związane z dziedziną optyki. W rzeczywistości lasery dostarczają źródła światła, które sprawia, że trójwymiarowe właściwości hologramów stają się widoczne. Projekt "Wspieranie ośrodka badań w dziedzinie metrologii kwantowej i optycznej" (QUPOM) pozwolił na dofinansowanie ośrodka badawczego w Belgradzie zajmującego się holografią i optyka kwantową, dziedziną fizyki kwantowej opartej na interakcji materii ze światłem w formie fotonów. W skład personelu ośrodka wchodzi pięciu starszych badaczy, siedmiu absolwentów uczelni wyższych oraz jeden technik, którzy korzystają z laserów i interferometrii (wykorzystanie interferencji optycznych do dokonywania precyzyjnych pomiarów), aby zbadać zjawisko interferencji kwantowej podczas interakcji laser-atom. Ośrodek opracowuje nowe materiały holograficzne, w tym holograficzne nanostruktury, oraz nowoczesne zastosowania holografii. Badanie przeprowadzone ma szerokie zastosowanie w nowej generacji wysokoprecyzyjnych zegarach optycznych, systemach komunikacyjnych czy optycznych urządzeniach pamięci. Dodatkowo, innowacje opracowane w centrum badawczym są wykorzystywane w biomedycynie, gdzie holografia jest coraz powszechniej stosowana w urządzeniach do obrazowania. Finansowanie UE przekazywane ośrodkowi poprzez projekt QUPOM ułatwiło osiągnięcie postępów w dziedzinie metrologii optycznej (dokonywanie wysoce precyzyjnych pomiarów w oparciu o właściwości światła) w Belgradzie i na całym (świecie??), a ponadto przyczyniło się do dalszej realizacji celu włączenia norm pomiarów optycznych do programu ISO.