European Commission logo print header

Avian flight: Integrating experiments with aerodynamic theory

Ptaki śpiewające odsłaniają tajemnice lotu

To, jak latają ptaki, inspiruje ludzką wyobraźnię od czasów starożytnych Greków i fatalnej w próby wzbicia się w niebiosa przez Ikara. Uczestnicy finansowanej ze środków UE inicjatywy zbadali, jakie rozwiązania ewolucyjne pozwalają ptakom latać.

Celem projektu "Lot ptaków: połączenie doświadczeń z teorią aerodynamiki" (AVIAN Flight) było zbadanie wpływu upierzenia i obciążenia urządzeniami śledzącymi na lot wędrownych ptaków śpiewających. Naukowcy przeprowadzili szereg doświadczeń dotyczących kosztów aerodynamicznych i energetycznych związanych z lotem ptaków, aby lepiej poznać ich przystosowanie się do życia w powietrzu. We współpracy z grupami z Europy i USA zbudowano urządzenia śledzące, tzw. geolokatory, o minimalnym oporze. Wykorzystano je do zebrania danych z europejskich i amerykańskich systemów migracyjnych w celu porównania lotu ptaków i nietoperzy. Wykorzystano także dane z pilotażowego projektu dotyczącego aerodynamiki lądowania małych ptaków. Naukowcy badali wędrowne ptaki śpiewające, aby określić aerodynamiczny strumień nadążający wynikający zarówno z naturalnego, jak i doświadczalnego pierzenia. Odkrycia te pozwoliły uczestnikom projektu lepiej poznać różne strategie pierzenia ptaków oraz historię ewolucji ich zdolności lotniczych. Dane te pomogą naukowcom stworzyć teoretyczny model wyjaśniający zwiększone zapotrzebowanie energetyczne i gorsze parametry lotu podczas pierzenia.