polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Improving nutrient efficiency in major European food, feed and biofuel crops to reduce the negative environmental impact of crop production

Identyfikowanie upraw wydajnie wykorzystujących składniki odżywcze

Nowoczesne rolnictwo wykorzystuje duże ilości szkodliwych dla środowiska nawozów chemicznych. Poszukując alternatywnych metod, naukowcy badają odmiany upraw spożywczych, paszowych i biopaliwowych, które bardziej wydajnie wykorzystują składniki odżywcze.

Istnieją także inne metody pozwalają ograniczyć stosowanie nawozów, w tym różne sposoby gospodarowania gruntami. Jednak odmiany roślin wydajnie wykorzystujących składniki odżywcze (NUE) pozwalają zmniejszyć ilość nawozów przy jednoczesnym utrzymaniu a nawet zwiększeniu wydajności. Finansowany ze środków UE projekt NUE-CROPS poświęcony jest tworzeniu modeli, narzędzi i wiedzy wymaganej do uprawy i propagowania odmian NUE. Celem jest wprowadzenie odmian NUE pszenicy, rzepaku, ziemniaka i kukurydzy, a odpowiednie szczepy zostaną zidentyfikowane przy pomocy badań genetycznych i fizycznych. Dzięki testom laboratoryjnym i terenowym wskazano już potencjalne odmiany NUE dla wszystkich czterech roślin, szczególnie względem wydajności wykorzystania składników odżywczych. Dotychczas zakończono także prace związane z budową baz danych genetycznych potencjalnych markerów oraz modelowaniem mającym na celu znalezienie najlepszych kombinacji odmian NUE. Projekt NUE-CROPS ma doprowadzić do zatwierdzenia najbardziej obiecujących markerów genetycznych NUE oraz zastosować dalsze modelowanie i analizy cyklu życiowego w celu optymalizacji korzyści płynących ze stosowania nowych odmian. W dalszej perspektywie inicjatywa NUE-CROPS przyniesie korzyści środowisku, rolnikom i konsumentom.