polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-29

Carbon Nanotubes for Applications in Electronics, Catalysis, Composites and Nano-Biology

Rewolucja w dziedzinie nanorurek węglowych

Większość ludzi miała do czynienia z grafitem, który jest formą węgla, ponieważ jest on stosowany w rysikach ołówków. W niedalekiej przyszłości równie powszechna może stać się inna postać grafitu – o dużo szerszej gamie potencjalnych zastosowań.

Chodzi tu o nanorurki węglowe (CNT) – cylindryczne materiały węglowe w formie arkuszy grafitowych o rozmiarach w skali nanometrycznej (tj. wielkości atomów i cząsteczek). Naukowcy na całym świecie prowadzą intensywne badania nad CNT. Wyjątkowe właściwości tych materiałów, takie jak niezwykła wytrzymałość oraz przewodnictwo elektryczne i termiczne, sprawiają, że mogą one znaleźć zastosowanie w wielu dziedzinach, od elektroniki przez wzmocnione polimery po bioczujniki. CNT mogą mieć różną długość, grubość oraz szereg innych cech morfologicznych. Możliwość kontrolowania tych właściwości jest kluczem do wykorzystania nanorurek w różnych zastosowaniach. Potrzebna jest ponadto technologia pozwalająca produkować CNT na skalę masową i w sposób opłacalny. Europejscy naukowcy utworzyli projekt "Nanorurki węglowe do zastosowań w elektronice, katalizatorach, kompozytach i nanobiologii" (Canape), aby opracować metody skalowalnej produkcji jednościennych CNT (SWNT), wielościennych CNT (MWNT) i nanowłókien węglowych (CNF) o określonych rozmiarach. Technologia produkcji oparta jest na osadzaniu chemicznym z fazy gazowej (CVD), najpowszechniej stosowanej metodzie masowego wytwarzania CNT. Naukowcy pracowali także nad stworzeniem i zwiększeniem skali produkcji naprzemianskośnych MWNT ze względu na ich potencjał jako pozbawionych metalu katalizatorów reakcji chemicznych w skali przemysłowej. Oprócz badań nad szeregiem zastosowań, w zależności od możliwości kontrolowania rozmiarów nanorurek, naukowcy przeprowadzili też testy toksyczności pod kątem stosowania ich w biomedycynie. Możliwość kontrolowania rozmiaru CNT i wytwarzania określonych struktur na skalę przemysłową otworzy drogę ku różnego rodzaju zastosowaniom, od katalizatorów używanych w zasilanych wodorem samochodach przez elastyczne ekrany komputerowe po "windę kosmiczną".