polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Origin of biodiversity in Gondwanan Arthropods: from phylogeography to phylogenomic

Ochrona źródeł bioróżnorodności

Związki ewolucyjne wśród grup stawonogów z Gondwany, superkontynentu, który żyły w okresie od 510 do 180 milionów lat temu, zostały zbadane przez naukowców z UE przy użyciu technologii sekwencjonowania cząsteczkowego. Wyniki prac pozwoliły naukowcom uzyskać lepszy obraz źródeł bioróżnorodności oraz znaleźć odpowiedź na to, dlaczego dane gatunki występują w określonym miejscu.

Celem projektu "Źródło bioróżnorodności wśród stawonogów Gondwany: od filogeografii po filogenomikę" (Gondwana) była próba wyjaśnienia obecnych prawidłowości w bogactwie gatunków, a także przyczyny, dla której dane organizmy wywodzą się z określonych obszarów. Aby zrozumieć, jak powstała obecna różnorodność i jak reagowała na dawne zmiany klimatu, należało przeanalizować szereg różnych hipotez. Uzyskane w ten sposób dane mogą pomóc naukowcom w przewidywaniu przyszłych skutków zmian klimatu oraz w określaniu priorytetowych celów strategicznych w zakresie ochrony bioróżnorodności i zarządzania nią. Naukowcy wygenerowali i przeanalizowali dane dotyczące każdego aspektu badań nad bioróżnorodnością, skupiając się na zamierzeniach związanych z różnymi poziomami organizacji występującymi w biologii ewolucyjnej. W ramach badań poziomu populacji zweryfikowano wpływ czynników ekologicznych i geograficznych na kształtowanie się i zachowanie widocznych linii rodu oraz zaobserwowano rozbieżność genetyczną i przepływ genów z jednej populacji tego samego gatunku do innej. Badania na poziomie filogenetycznym połączyły informacje uzyskane z rejestrów skamieniałości z danymi sekwencji molekularnych w celu zbadania czasu powstania i zróżnicowania różnych grup. Pozwoliło to stworzyć strukturę na rzecz badania procesów makroewolucyjnych i zrekompensowało luki w rejestrach skamieniałości. Dodatkowo, naukowcy zdołali scharakteryzować różnicowanie się gatunków w czasie w danym regionie oraz zbadać, jak dawny klimat i zdarzenia geograficzne mogą być powiązane ze zmianami w zróżnicowaniu gatunków. Sam stan zagrożenia nie powinien być jedynym czynnikiem w ocenie znaczenia ochrony różnych gatunków, jako że sekwencjonowanie cząsteczkowe w modelowaniu niszy ekologicznej może pomóc naukowcom przewidywać zmiany w zasięgu geograficznym spowodowane zmianą klimatu. W związku z tym, naukowcom udało się użyć wyników projektu Gondwana na rzecz głębszego zrozumienia utraty siedlisk, zmiany klimatu i innych czynników wpływających na zmianę biotyczną. Badania ewolucyjne, takie jak Gondwana, mogą pomóc w ustalaniu priorytetów względem obszarów geograficznych, w których należałoby podjąć działania ochronne. Wiedza na temat tego, gdzie występowały wyjątkowe zdarzenia ewolucyjne lub procesy, może stanowić uzupełnienie informacji z zakresu różnorodności, tym samym umożliwiając naukowcom ochronę istniejących gatunków, a także procesów, które tę różnorodność tworzą.