polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Search for Electro-Magnetic Earthquake Precursors combining satellite and ground-based facilities

Trafniejsze przewidywanie trzęsień ziemi

Poczyniono postępy w pracach nad nowatorskim podejściem kombinacyjnym do wczesnego wykrywania trzęsień ziemi. Takie osiągnięcie mogłoby mieć doniosłe implikacje dla możliwości ratowania życia i mienia.

Dotychczasowe wysiłki naukowców starających się przewidywać trzęsienia ziemi i ostrzegać ludzi o zbliżającym się kataklizmie nie zawsze przynosiły oczekiwane wyniki, lecz ważne postępy technologiczne dają nadzieję na zmianę tego stanu rzeczy. W ostatnich latach badacze odkryli prawidłowości w zmianach zjawisk elektromagnetycznych w jonosferze (np. sygnałów radiowych i fal plazmowych) zachodzących przed dużymi trzęsieniami ziemi. Stosując zaawansowane techniki monitorowania satelitarnego i naziemnego sygnałów radiowych ulegających zmianie na kilka dni przed dużym trzęsieniem ziemi, badacze mogą dramatycznie zwiększyć dokładność prognozowania większych zdarzeń sejsmicznych. Celem finansowanego ze środków UE projektu SEMEP ("Search for electro-magnetic earthquake precursors combining satellite and ground-based facilities") jest rozwinięcie potencjału tej metody. W ramach projektu podjęto badania anomalii w środowisku elektromagnetycznym i ustalono typy pomiarów niezbędnych do zwiększenia trafności prognoz. Co ciekawe, tę samą koncepcję można zastosować do erupcji wulkanicznych, które również powodują zmianę właściwości elektromagnetycznych na kilka dni lub godzin przed samym wybuchem. Aby osiągnąć wyznaczone cele, zespół projektowy przeanalizował dane z mikrosatelitów francuskich i rosyjskich, dodatkowo zajmując się pomiarami naziemnymi, które również mogłyby pomagać w przewidywaniu trzęsień ziemi. Ponadto badano dane ze stacji odbiorników niskiej i bardzo niskiej częstotliwości w Europie, Japonii i Rosji. Badacze analizowali fale plazmowe w pobliżu epicentrów trzęsień ziemi, dążąc do skorelowania zachowania fal z aktywnością sejsmiczną. Wiele z osiągnięć i wyników projektu można znaleźć w witrynie internetowej projektu. Zespół projektu SEMEP podjął też szczegółowe badania powiązań między litosferą, atmosferą I jonosferą, badając wewnętrzne fale grawitacyjne powodowane zmianami zachodzącymi wewnątrz skorupy ziemskiej podczas zwiększonej aktywności sejsmicznej. Zespół projektowy zauważył, że prowadzenie równoległej analizy satelitarnej I naziemnej w dwóch różnych strefach sejsmicznych zwiększa szanse znalezienia zdarzeń związanych z różnymi warunkami geofizycznymi. Prace prowadzone w ramach projektu mogą przyczynić się do opracowania zaawansowanego systemu ostrzegania przed trzęsieniami ziemi, zmniejszając ryzyko I skalę strat podczas katastrof żywiołowych. Pomogłoby to również w zapewnieniu ochrony kluczowej infrastruktury, w tym elektrowni, sieci przesyłowych gazu I prądu oraz wodociągów. Wyniki zostały upowszechnione wśród społeczności naukowej poprzez publikacje I artykuły w czasopismach naukowych, torując drogę dla skuteczniejszych systemów prognozowania trzęsień ziemi.