polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

Doskonalenie badań w dziedzinie genomiki i proteomiki

Finansowany ze środków UE projekt zwiększył potencjał badawczy w dziedzinie genomiki i proteomiki Centrum Badawczego Nauk Biomedycznych (BSRC) im. Aleksandra Fleminga.

BSRC powstało w 1998 r. i stało się jednym z najszybciej rozwijających się ośrodków badawczych w Grecji w wielu dyscyplinach biologicznych. Jednak aby zdobyć renomę wiodącego ośrodka badawczego w dziedzinie badań biomedycznych w Europie, centrum potrzebowało inwestycji w technologie sekwencjonowania wysokoprzepustowego (HTS) i proteomiki nowej generacji. Celem projektu GENPRO ("Enhancing BSRC Al. Fleming research potential in genomics and proteomics applications") było zrealizowanie tych założeń. W początkowych etapach projektu skupiono się na podniesieniu standardów sprzętowych ośrodka poprzez zakup wysokoprzepustowych przyrządów badawczych. Wstępne testy i doświadczenia przeprowadzone na przyrządach przyniosły pomyślne rezultaty i dowiodły ich wysokiej funkcjonalności w dziedzinie genomiki i proteomiki. Zespół GENPRO zrekrutował ekspertów w tych dziedzinach, którzy podjęli się realizacji różnych projektów. Odegrali oni ważną rolę w opracowaniu i poprawie technik w zakresie wysokoprzepustowego sekwencjonowania DNA oraz proteomiki, a także w opracowaniu algorytmów. Nowe algorytmy zostały następnie udostępnione do użytku w ramach podobnych badań. Członkowie projektu podjęli współpracę i przystąpili do wymiany wiedzy z cenionymi naukowcami z kilku wiodących laboratoriów. Są również zaangażowani w wiele innych działań, szkoleń, planowanie projektów i opracowanie nowych narzędzi obliczeniowych. Dzięki projektowi zaobserwowano znaczną poprawę jakości badań prowadzonych w BSRC. Sukces i postępy w dziedzinie wysokoprzepustowej genomiki i proteomiki w centrum badawczym uwidoczniła duża liczba pozytywnie rozpatrzonych wniosków o dofinansowanie.