polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Produkcja biopaliw, o której warto wiedzieć

Zarówno biomasa, jak i ropa naftowa zawierają bardzo dużo węglowodorów. Finansowani przez UE naukowcy wykorzystują to podobieństwo do produkcji biopaliw z biomasy, otrzymując jednocześnie wiele substancji chemicznych o wartości dodanej i zwiększając dochodowość biorafinerii.

Ropa naftowa, paliwo kopalne, jest materią organiczną powstałą z dawno wymarłych organizmów, a biomasa to organiczne odpady z organizmów, które zakończyły życie niedawno. Nie jest zatem niespodzianką, że wykorzystanie biomasy jest coraz częściej postrzegane jako odnawialna alternatywa dla paliw kopalnych. Ponadto, przy wydajnych metodach produkcji, korzystanie z biopaliw może powodować uwalnianie dużo mniejszych ilości gazów cieplarnianych niż ma to miejsce w przypadku paliw kopalnych. Dotychczas największą przeszkodą był niewielki zwrot z inwestycji w biorafinerie, gdyż paliwa są produktami o dużej objętości i niskiej wartości. Aby przezwyciężyć tę trudność, szesnaście organizacji partnerskich zjednoczyło swe wysiłki w ramach finansowanego przez UE projektu 'Sustainable products from economic processing of biomass in highly integrated biorefineries' (SUPRA-BIO). Naukowcy opracowują koncepcje nowoczesnych I konkurencyjnych rafinerii wykorzystujących biomasę do produkcji różnych związków oraz — poza biopaliwami — związków chemicznych o wartości dodanej. W celu uzyskania zintegrowanego schematu działania biorafinerii zestaw narzędzi technologicznych umożliwi wdrożenie różnych procesów w kluczowych jednostkach, zgodnie ze specyfikacją biomasy w poszczególnych regionach. Głównym surowcem jest biomasa lignocelulozowa z roślin drzewiastych, umożliwiająca otrzymywanie trzech klas produktów chemicznych. Cukry zawarte w biomasie są przetwarzane w paliwa — etanol I ester dimetylowy. Techniki genetyczne okazują się skutecznym sposobem pozyskiwania szczepów bakterii I grzybów produkujących z cukrów biomasy kwasy organiczne. Lignina z biomasy lignocelulozowej została przebadana pod kątem przydatności w opiece zdrowotnej oraz do wyrobu innych produktów, natomiast pulpa o niskiej zawartości ligniny jest wykorzystywana do produkcji kompozytów nanocelulozowych o właściwościach klejących. Trwają badania nad przetwarzaniem rzepaku I ścieków, mające umożliwić uzyskiwanie biopaliw, a biomasa pozyskiwana z glonów po przetworzeniu staje się źródłem substancji chemicznych o wartości dodanej, w tym lotnych kwasów tłuszczowych oraz białek. Podczas trzeciego roku prac zespołowi projektu udało się pozyskać etanol z odpadów w ramach najbardziej dojrzałej koncepcji zintegrowanej biorafinerii. Prace zespołu projektu SUPRA-BIO zaowocowały koncepcją zintegrowanej biorafinerii umożliwiającej dochodową produkcję biopaliw z odpadów organicznych. Osiągnięte w ramach projektu wyniki upewniają, że ta ekologiczna technologia będzie w sposób odnawialny zaspokajać światowe potrzeby energetyczne przy jednoczesnym ograniczeniu zależności od paliw kopalnych. Ekonomicznym bodźcem motywującym dla inwestorów jest możliwość jednoczesnej produkcji związków pośrednich oraz substancji chemicznych o wartości dodanej.