polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Story
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-04-23

Historie sukcesu RTD - Zmniejszanie uciążliwości terapii antynowotworowej

Pomimo zakrojonych na szeroką skalę wysiłków badawczych nowotwory wciąż stanowią w Europie przyczynę śmierci wielu osób. Europejscy naukowcy pracują nad bazującym na węglowodanach systemem aplikowania leków, który zwiększy skuteczność substancji antynowotworowych, pomagając im lepiej zwalczać patologiczne komórki. Zespół projektowy opracował cząsteczki, które są na tyle małe, że mogą wnikać do wnętrza komórek nowotworowych, niszcząc je od środka.

Obecnie istnieją co prawda silne leki antynowotworowe, jednak zwykle atakują one także zdrowe komórki. Dlatego niezbędne jest odkrycie bardziej precyzyjnych metod zwalczania nowotworów. Dzięki wsparciu ze strony UE uczestnicy projektu Cyclon opracowują biokompatybilne, oparte na węglowodanach systemy aplikowania leków, dzięki którym być może nastąpi przełom w zwalczaniu różnych rodzajów nowotworów. Zespół badawczy skupia się na stworzeniu systemów aplikowania leków antynowotworowych, bazujących na cyklodekstrynach, czyli rodzaju węglowodanów, które można pozyskiwać z ziemniaków, pszenicy, kukurydzy lub ryżu wykorzystując do tego celu enzymy (cząsteczki odpowiedzialne za przemiany chemiczne). Cząsteczki hydrofobowe (odpychające wodę), zawarte w cyklodekstrynach, są w stanie przenikać do ludzkich tkanek. Dzięki temu możliwe jest dostarczanie leku w pobliże komórek nowotworowych i uwalnianie go w odpowiednim momencie, co zwiększa skuteczność leczenia. "Wzbogacanie nano-cząstek (bardzo niewielkich cząsteczek) o cyklodekstryny pozwala odpowiednio modyfikować funkcjonalność i strukturę systemu aplikowania leków, oraz substancji, które są dostarczane", twierdzi dr Konstantina Yannakopoulou, koordynator projektu. "Cyklodekstryny pozwalają nam maskować cząsteczki transportujące lek, lub też dostarczać leki w nowy sposób, dzięki czemu możemy dotrzeć do precyzyjnie określonych obszarów, unikając mechanizmów obronnych nowotworów". Dekorowane podejście Dr Yannakopoulou twierdzi, że jej zespołowi udało się poczynić postępy w zakresie transportowania leków dzięki pokrywaniu nano-cząstek cyklodekstrynami oraz dzięki zjawisku zwiększonej przepuszczalności naczyń i zatrzymaniu ('Enhanced Permeability and Retention' - EPR), które umożliwia cząsteczkom o określonym rozmiarze dłuższe krążenie we krwi, a tym samym akumulowanie się w tkankach nowotworowych. "Udało nam się zmodyfikować rozmiar nano-cząsteczek sprawiając, że są wystarczająco duże, by przedostawać się do komórek nowotworowych, a także sprawić, by ulegały rozkładowi biologicznemu i mogły transportować dużą ilość substancji leczniczych", tłumaczy dr Yannakopoulou. "Zmodyfikowane cząsteczki mogą nawet reagować na światło, co pozwala łączyć chemioterapię z naświetlaniem, a także usprawnia obrazowanie". Dr Yannakopoulou dodaje, że obecnie prowadzone są dalsze badania dotyczące potencjału niektórych cyklodekstryn w zakresie transportowania leków antynowotworowych, omijając mechanizmy obronne. Prace projektowe umożliwiają ponadto dziewięciu doktorantom oraz czterem post-doktorantom współpracę z doświadczonymi uczestnikami inicjatywy Cyclon w kontekście ambitnych badań nad zwalczaniem nowotworów. "Młodzi naukowcy zaangażowani są w cały proces badawczy i zdobywają cenną widzę na temat różnych aspektów aplikowania leków antynowotworowych", twierdzi dr Yannakopoulou. "Dzięki delegacjom, szkoleniom oraz pracy laboratoryjnej doktoranci i post-doktoranci bardzo aktywnie uczestniczą w pracach projektowych i po zakończeniu szkolenia będą cenionymi, posiadającymi rozległą wiedzę naukowcami specjalizującymi się w powyższej dziedzinie". - Pełna nazwa projektu Novel multifunctional cyclodextrin-based nanocarriers for drug encapsulation and delivery as a strategy to overcome current therapeutic drawbacks - Akronim projektu: Cyclon - Numer referencyjny projektu: 237962 - strona internetowa projektu Cyclon - Nazwa/kraj pochodzenia koordynatora projektu: Dr Konstantina Yannakopoulou/Narodowe Centrum Badawcze "Demokritos" ('National Centre for Scientific Research 'Demokritos'), Ateny (Grecja) - Całkowity budżet projektu: 2 415 547 euro - Wsparcie KE: 2 415 547 euro - Data rozpoczęcia/zakończenia projektu: Od października 2009 do września 2013 - Pozostałe kraje partnerskie: Francja, Węgry, Islandia, Włochy, Hiszpania, Szwecja