CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Diversification for Tobacco Growing Farms by the alternative crop Stevia rebaudiana Bertoni

Ocena stewii jako dodatku do tytoniu

Niedawne reformy w przemyśle tytoniowym obniżyły marże zysku dla europejskich hodowców tytoniu. W ramach nowego badania przyjrzano się uprawie alternatywnej, gatunkowi Stevia rebaudiana, która mogłaby wypełnić lukę w dochodach hodowców tytoniu.

S. rebaudiana i inne odmiany stewii od stuleci są używane do słodzenia żywności. Roślina ta ma także silne właściwości przeciwutleniające, a w Japonii jest powszechnie stosowana jako zamiennik cukru. W ramach finansowanego przez UE projektu 'Diversification for tobacco growing farms by the alternative crop Stevia rebaudiana Bertoni' przetestowano wykonalność zastosowania stewii jako uprawy uzupełniającej dla hodowców tytoniu. Obejmowało to badanie aspektów ekonomicznych I naukowych uprawy S. rebaudiana, jak I przeprowadzenie badań rynkowych. Na początek w ramach prób terenowych projektu DIVAS wyhodowano różne szczepy rośliny. Odkryto, że S. rebaudiana wymaga niewiele modyfikacji pod względem wody I gleby, co czyni ją wytrzymałą I niewymagającą rośliną uprawną. Staranna analiza chemiczna pomogła naukowcom wybrać odmianę o wysokiej zawartości słodyczy I przeciwutleniaczy. Następnie przeprowadzono obszerne badania rynku, aby ocenić różne odmiany S. rebaudiana pod kątem smaku I przydatności dla producentów. Choć stewia powszechnie uznana jest za dość przyjemną w smaku, niektóre jej odmiany charakteryzują się posmakiem lukrecjowym, mentolowym czy gorzkim. Większość firm spożywczych przyznała, że rozważy zastosowanie sproszkowanej formy S. rebaudiana jako zamiennika cukru. Zespół DIVAS obecnie bada ograniczenia prawne I regulacyjne związane z wprowadzeniem S. rebaudiana jako dodatku do żywności. Oczekuje się, że wyniki projektu przyniosą hodowcom tytoniu korzyści, dając im dobrą alternatywę, która uzupełni ich budżet.