polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Development of an Antibacterial Cloth Based on Microfibre

Innowacyjna przeciwbakteryjna ściereczka do czyszczenia

Naukowcy europejscy pracują nad innowacyjną ściereczką do czyszczenia, która miałaby właściwości bakteriobójcze. Oczekuje się, że taka ściereczka z mikrowłókna mogłaby zastąpić specjalistyczne i czasochłonne zabiegi higieniczne.

Każdego roku w samej Europie rejestrowane są miliony przypadków zakażeń bakteryjnych. Do wielu z nich dochodzi w domach mieszkalnych poprzez zakażenia krzyżowe z dłoni, powierzchni przedmiotów i z innych źródeł bakterii, w tym ściereczek do czyszczenia. Głównym źródłem patogennych bakterii są wilgotne powierzchnie, takie jak zlew w łazience i kuchni. Aby zdezynfekować ściereczki do czyszczenia należy zastosować połączenie detergentu i wysokiej temperatury. Nawet wtedy może dojść do ponownego wzrostu bakterii, co wskazuje na ich zdolność do silnego przyczepiania się do materiału ściereczek. Celem finansowanego przez UE projektu CLEANCLOTH ("Development of an antibacterial cloth based on microfibre") jest przeciwdziałanie temu zjawisku, nadając mikrowłóknom, z których wytwarzane są ściereczki, właściwości przeciwbakteryjne. Tana innowacyjna ściereczka do czyszczenia musiałaby mieć działanie biobójcze a jednocześnie nadawać się do obróbki termicznej podczas produkcji. W tym celu partnerzy projektu starannie dobierali środki biobójcze na bazie ich składu chemicznego, pochodzenia i toksyczności. Przebadano skuteczność przeciwbakteryjną i właściwości fizyczne zestawu różnych materiałów. Jednocześnie naukowcy badali zgodność różnych polimerów z środkami przeciwbakteryjnymi. Niektóre kombinacje polimeru i środka biobójczego okazały się bardzo obiecujące. Zabijały takie bakterie, jak Escherichia coli w ciągu trzech godzin a jednocześnie zachowały właściwości pozwalające usuwać kurz i brud. Produkty opracowane w projekcie CLEANCLOTH będą zawierały środki przeciwbakteryjne, które usuwają bakterie bez zastosowania dodatkowych środków chemicznych, i będzie można je używać ponownie bez obaw o wzrost bakterii na ściereczce. Właściwości przeciwbakteryjne tych ściereczek sprawią, że będą one szczególnie użyteczne w restauracjach, hotelach i szpitalach, gdzie wymagane są wysokie normy higieny.