polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Multiscale Methods for Segregation Phenomena in Solid Oxide Fuel Cell Materials

Ogniwa paliwowe ze stałym tlenkiem - zielona energia

Wciąż rosnące zapotrzebowanie na paliwa i energię elektryczną stanowi wyzwanie dla całego świata. Naukowcy opracowali nowatorskie metody badań ogniw paliwowych ze stałym tlenkiem (SOFC), aby w zrównoważony sposób sprostać temu zapotrzebowaniu.

SOFC uważa się za bardzo obiecujące urządzenia do pozyskiwania paliw i produkcji energii elektrycznej. Pracują w czysty i wydajny sposób zarówno z odnawialnymi, jak i tradycyjnymi źródłami energii. Ich dodatkową zaletą jest skuteczność przemiany energii chemicznej paliwa w energię elektryczną. W ramach finansowanego ze środków UE projektu "Multiscale methods for segregation phenomena in solid oxide fuel cell materials" (FASTCELL) oceniono zaawansowane metody wykorzystywane do badań nad segregacją zanieczyszczeń w katodach SOFC. Segregacja na powierzchni jest istotna, ponieważ wpływa na osiągi SOFC. Naukowcy przyjrzeli się reakcjom tlenu zachodzącym na katodzie oraz ich powiązaniom z segregacją. Poszukiwali i opracowali nowe materiały dla katod w celu usprawnienia SOFC. Stworzyli też algorytmy do optymalizacji mikrostruktur. Dzięki projektowi zwiększono wiedzę na temat chemisorpcji zachodzącej na powierzchniach oraz procesów istotnych z punktu widzenia eksperymentów elektrochemicznej spektroskopii. Stworzono też kilka nowych narzędzi zmniejszających liczbę błędów. Artykuł opublikowany w czasopiśmie "Nature Chemistry" omawiał aspekty chemii fizycznej reakcji w ogniwie paliwowym zachodzących na końcówce w nanoskali. Wyniki mające znaczenie dla sektorów paliwowego i energetycznego znajdą też zastosowanie w katalizie problemów multiskali oraz katalizie materiałów. Dodatkowo wyniki projektu przyniosą korzyść naukowcom pracującym w dziedzinach matematyki stosowanej, materiałoznawstwa i elektrochemii.