Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Bliskie spotkanie z Ziemią podczas pierwszego przelotu sondy ścigającej kometę

Europejska sonda Rosetta, która ściga kometę Czuriumow-Gierasimienko, 4 marca, podczas swojego pierwszego z czterech planetarnych przelotów, minie Ziemię w odległości około 2.000 kilometrów. Chociaż oczekuje się, że Rosetta nie będzie widoczna gołym okiem, to przy odpowiednich warunkach mieszkańcy Europy obserwujący niebo nocą będą mogli, za pomocą małych teleskopów lub lornetek, śledzić lot statku. Sonda będzie przelatywać z południowego wschodu na południowy zachód, przesuwając się od konstelacji Sekstans w stronę Słońca. Manewr ten ma niejako wystrzelić ważący trzy tony statek wokół naszej planety, a następnie w stronę Marsa, gdzie 26 lutego 2007 r. wykona podobny przelot przed powrotem i kolejnym minięciem Ziemi. Te przeloty oraz wykorzystanie grawitacji planety są jedynym sposobem przyspieszenia Rosetty do orbitalnej prędkości jej docelowej komety - Czuriumow-Gierasimienko, do której statek ma dotrzeć w 2014 r. Na czas obecnego przelotu zaplanowano szereg testów. Na przykład kilka godzin przed zbliżeniem się do Ziemi na najmniejszą możliwą odległość Rosetta skieruje się w stronę Księżyca. W celu przeprowadzenia kalibracji zostaną włączone wówczas między innymi urządzenia służące do teledetekcji. Po przelocie jedna z dwóch kamer nawigacyjnych statku skieruje się w stronę Księżyca, jako 'pozorowanej asteroidy', aby sprawdzić jej możliwość śledzenia prawdziwych komet.