polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Europejski projekt ujawnia genetyczne przyczyny głuchoty

Pionierskie prace najlepszych specjalistów uczestniczących w europejskim projekcie pozwalają na lepsze poznanie sposobu działania ucha wewnętrznego i znalezienie metod leczenia upośledzenia słuchu. Projekt EuroHear, którego budżet w wysokości 12,5 mln euro zapewnia sekcja "nauki przyrodnicze" szóstego programu ramowego (6. PR), skupia ponad 250 naukowców z 10 krajów. Punktem wyjścia dla projektu były wcześniejsze prace profesor Christine Petit z Instytutu Pasteura w Paryżu w Francji. Poprzez badanie genu otoferliny u myszy udało jej się potwierdzić genetyczne przyczyny głuchoty. Po usunięciu genu z organizmu myszy zespół stwierdził, że głuchota zwierzęcia jest wynikiem niezdolności do przekształcania bodźców dźwiękowych w chemiczny sygnał nerwowy (neuroprzekaźnik), który zwykle przekazuje informacje do nerwów słuchowych i do mózgu. Obecnie EuroHear skoncentruje się na badaniach nad funkcjonowaniem ucha wewnętrznego, zwłaszcza nad sposobem przekształcania fal dźwiękowych na sygnały elektryczne i wysyłania ich do mózgu. Uczestnicy projektu będą również dążyć do zidentyfikowania defektów molekularnych, które powodują dziedziczne uszkodzenie słuchu, w nadziei na opracowanie skutecznej terapii dla 40 mln Europejczyków cierpiących na tę przypadłość. Specjaliści zajmujący się genetyką człowieka zidentyfikują geny sprzyjające uszkodzeniom słuchu, zaś specjaliści zajmujący się genetyką zwierząt zbadają sposób funkcjonowania tych genów u zwierząt, a fizjolodzy szczegółowo przeanalizują zachowanie genów in vitro. Jacques Remacle, specjalista ds. naukowych w Komisji Europejskiej, powiedział w rozmowie z "Medical News Today": - Wiedza zebrana podczas realizacji tego projektu przyczyni się opracowania lepszych narzędzi do diagnozowania czynników genetycznych wywołujących upośledzenie słuchu oraz otworzy nowe ścieżki do opracowania terapii przyszłości. EuroHear jest zatem ambitnym, ogólnoeuropejskim przedsięwzięciem, które przyniesie społeczeństwu istotne korzyści w długofalowej perspektywie.