polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy odkryli pochodzenie bakterii powodującej wrzody żołądka

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że bakteria powodująca chorobę wrzodową żołądka nęka ludzi od czasu ich migracji z Afryki około 60 000 lat temu. Wyniki badań, ogłoszone w "Journal Nature", mogą także rzucić nowe światło na wzorce migracji ludzi. Ponad połowa wszystkich ludzi jest zakażona bakterią Helicobacter pylori (H. pylori), która może wywoływać wrzody trawienne i stanowi czynnik ryzyka raka żołądka. Zespół, któremu przewodzili naukowcy z Wielkiej Brytanii i Niemiec, porównał wzorcowe sekwencje DNA bakterii i jej gospodarzy. Za pomocą symulacji komputerowych naukowcy przedstawili, w jaki sposób bakterie rozprzestrzeniły się z Afryki 58 000 lat temu i rozproszyły na całym świecie. Zespół wykazał ponadto, że różnice genetyczne w szczepach bakterii stanowią odzwierciedlenie zmian, jakie zaszły w populacjach ludzkich po opuszczeniu Afryki. Przykładowo analiza ludzkiego DNA wskazuje na wzrost liczby zmian genetycznych w miarę oddalania się populacji ludzkich od Afryki Wschodniej. Nowe badania ujawniły dokładnie takie same wzorce występowania różnic genetycznych u bakterii. Oznacza to, że H.pylori towarzyszyła populacjom ludzkim podczas ich migracji po świecie. - W ciągu ostatnich 60 000 lat istniały bardzo ścisłe związki między ludźmi i bakterią powodującą wrzody - stwierdził Francois Balloux z uniwersytetu w Cambridge, jeden z wiodących naukowców biorących udział w projekcie. - Badania nie tylko wykazały, że prawdopodobnie od kilkudziesięciu tysięcy lat nasi przodkowie cierpieli z powodu skutków działania tej bakterii, ale także otworzyły nowe możliwości poznania wczesnych etapów migracji ludzi. - Wykazanie, że H. pylori opuściła Afrykę w tym samym czasie, w jakim uczynili to pierwsi ludzie, ułatwia analizę niektórych kontrowersyjnych kwestii dotyczących migracji ludzi. Przykładowo możemy wykorzystać naszą znajomość procesu rozprzestrzeniania się bakterii do pomiaru słabo wyjaśnionych zmian w populacjach ludzkich w Europie, w Afryce i w Azji - dodał. Obecnie potrzebne są dalsze badania w celu ustalenia przyczyny, dla której choroba wrzodowa żołądka zaczęła występować dopiero w czasach współczesnych. Wiele osób uważa, że przyczyną wrzodów jest stres i tryb życia. - Tu nasuwa się pytanie - skoro bakteria Helicobacter znajdowała się w organizmach ludzkich od czasu opuszczenia przez ludzi Afryki, dlaczego wrzody występują dopiero od niedawna, mniej więcej od czasu rewolucji przemysłowej? - pyta profesor John Atherton, profesor gastroenterologii na uniwersytecie w Nottingham. Międzynarodową współpracę w dziedzinie badań naukowych sfinansowało niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF), Rada ds. Badań Biotechnologii i Nauk Biologicznych (Biotechnology and Biological Sciences Research Council - BBSRC), Szwedzka Rada ds. Badań Naukowych i Szpital Uniwersytecki w Lund.

Niemcy, Hiszpania, Francja, Szwecja, Zjednoczone Królestwo