polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy twierdzą, że wzrost temperatur i wymieranie gatunków są powiązane

Globalne temperatury przewidywane na nadchodzące stulecia mogą zmieść z powierzchni Ziemi 50 procent istniejących gatunków roślin i zwierząt, ostrzegają naukowcy z uniwersytetów w Yorku i Leeds. Badając niemal wszystkie dostępne dane na temat skamielin odkryli oni, że w ciągu ostatnich 520 milionów lat istniało ścisłe powiązanie pomiędzy klimatem Ziemi a wymieraniem gatunków. Bioróżnorodność skamieniałości morskich i lądowych pokazuje, że liczba gatunków znacznie spada w czasie gorących "cieplarnianych" etapów. Natomiast podczas etapów ochłodzenia ma miejsce odwrotne zjawisko. - Nasze wyniki dostarczają pierwszych wyraźnych dowodów na to, że globalny klimat może w prosty i spójny sposób wyjaśniać znaczne zróżnicowanie skamielin - mówi dr Peter Mayhew, ekolog populacji z Uniwersytetu w Yorku. - Jeżeli nasze wyniki mają zastosowanie do obecnego ocieplenia - które w ogromnym zakresie można porównać z długoterminowymi fluktuacjami klimatu Ziemi - sugerują one, że wymieranie będzie się nasilać. W okresie, który obecnie został po raz pierwszy wyczerpująco przebadany, wystąpiło pięć znaczących epizodów masowego wymierania. Cztery z nich zostały powiązane z etapami cieplarnianymi. Około 65 milionów lat temu wyginęło 16 procent rodzin morskich, 47 procent rodzajów morskich (grup gatunków wykazujących podobne cechy) i 18 procent rodzin kręgowców lądowych - w tym dinozaury. W tym przypadku wpływ upału został prawdopodobnie zintensyfikowany uderzeniem dużej asteroidy w Półwysep Jukatan. Skamieniałości wskazują na podobną lub nawet większą liczbę ofiar pod koniec Triasu (od 200 do 214 milionów lat temu), pod koniec Permu (około 251 milionów lat temu), w późnym Dewonie (około 364 milionów lat temu) oraz w Ordowiku-Sylurze (439 milionów lat temu). - Wcześniej nie dostrzegano długookresowego powiązania, ponieważ poprzednie badania były w dużej mierze ograniczone do stosunkowo krótkich okresów geologicznych, ograniczonych obszarów geograficznych i nielicznych grup organizmów - wyjaśnia profesor Tim Benton z Uniwersytetu w Leeds. - Lecz dowody są uderzające.