polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wywiad
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-04-17

Australia przekonuje, dlaczego powinna być siedzibą teleskopu nowej generacji

"Australia ma do zaoferowania niezwykłą, wręcz niepowtarzalną specyfikę" - oznajmił nowy minister nauki Australii, Kim Carr, zapytany, dlaczego teleskop Square Kilometre Array (SKA) miałby zostać umieszczony w jego kraju. Minister rozmawiał z CORDIS News podczas swej podróży do Europy, podjętej w celu omówienia kwestii związanych z teleskopem SKA oraz szerszej polityki nowego rządu australijskiego w dziedzinie nauki i innowacji z ministrami europejskimi. O siedzibę dla SKA Australia konkuruje z RPA. Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI) opisuje teleskop jako "urządzenie, które zmieni naszą wizję Wszechświata". Radioteleskop tworzyć będzie olbrzymi układ anten zebranych w grupach na obszarze ponad 3.000 km. Przy jego pomocy astronomowie będą mogli badać formowanie się wczesnego Wszechświata i poszukiwać życia w innych światach. Ostateczna decyzja w sprawie lokalizacji teleskopu ma zapaść pod koniec tego dziesięciolecia. "Mamy podstawy, by uważać, że umieszczenie w północno-zachodniej części Australii, w regionie o unikalnej charakterystyce pod względem ciszy radiowej, w kraju, który jest zaawansowany technologicznie, stabilny politycznie oraz ma bogate doświadczenie w realizacji i zarządzaniu dużymi projektami infrastrukturalnymi, stawia nas w wyjątkowej pozycji" - oświadczył Carr. "Istotne znaczenie ma to, że obszarem ok. 3.000 km efektywnie zarządzać może jeden kraj" - powiedział minister, dodając, że Australia współpracuje także z Nową Zelandią, chcąc przekształcić inicjatywę we wspólną ofertę australazjatycką. "Jeżeli tak się stanie, będziemy mogli rozmieścić tę infrastrukturę na odległości ok. 4.000 km". tłumaczy. Ministrowi w podróży towarzyszył astronom Brian Boyle z Australia Telescope National Facility, należącego do australijskiej organizacji naukowo-badawczej CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation). Naukowiec wyjaśnił, że Australia ma znakomite osiągnięcia zarówno w dziedzinie astronomii optycznej, jak i radioastronomii. "Australijscy astronomowie znajdowali się na pierwszym planie przy okazji wielu kluczowych odkryć w astronomii" - powiedział, wymieniając przykłady takie jak natura przyspieszającego Wszechświata, pomiar masy Wszechświata oraz odkrycie układów w rodzaju pulsarów podwójnych. Jego zdaniem kluczem do australijskiego sukcesu jest współpraca międzynarodowa. "Wszystkie australijskie teleskopy są otwarte i dostępne do prowadzenia obserwacji przez każdego" - dodał, zaznaczając, że czas prowadzenia obserwacji przyznawany jest wyłącznie w oparciu o osiągnięcia naukowe. "Zachęcanie kolegów z zagranicy do korzystania z naszego teleskopu również podnosi wartość australijskiej astronomii w oczach świata". Dla ministra korzyści wynikające z umieszczenia SKA w Australii są oczywiste. "Oczywiste jest to, że odniesione zostaną korzyści nie tylko pod względem odkryć naukowych dla ludzkości, lecz również pod takim względem, że nasi najlepsi i najzdolniejsi będą mogli pracować razem z najlepszymi i najzdolniejszymi z całego świata". Do innych korzyści należy możliwość rozwoju potencjału przemysłowego Australii oraz wzmocnienia jej infrastruktury superkomputerowej. Minister chętnie widziałby współpracę Europy i Australii także w dziedzinie innych przedsięwzięć. "Włączenie się w działania w ramach Siódmego programu ramowego jest tym, do czego dąży rząd" - oznajmił, dodając, że rząd będzie promował australijską naukę za granicą oraz zachęcał australijskich naukowców do korzystania z pojawiających się możliwości. Innym priorytetem nowego rządu australijskiego jest przeprowadzenie kompleksowego przeglądu krajowego systemu innowacji. Wśród tematów przeglądu znajduje się związek między badaniami podstawowymi i stosowanymi, system IP, transfer technologii oraz sposoby promowania w kraju bardziej innowacyjnego podejścia. Inne obszary zainteresowania to m.in. kształcenie nowych naukowców oraz wsparcie dla młodych naukowców i naukowców na środkowym etapie kariery. Nowy rząd zamierza ponadto wspierać kreatywność wśród naukowców i zachęcać ich do zabierania głosu w kontrowersyjnych kwestiach. Australijskie środowisko naukowe pozytywnie odnosi się do kierunków, jakie obiera nowy rząd. "Zachęca ich podejście nowego rządu do otwartości, oraz to, że nie boimy się nowych idei" - dodał minister Carr.

Australia