European Commission logo print header

Wywiad

Krajowy Konsultant ds. Naukowych Australii: "Astronomowie mają więcej frajdy"

Profesor Penny Sackett rozpoczęła w październiku 2008 r. pracę jako Krajowy Konsultant ds. Naukowych Australii. W czasie swojej pierwszej podróży do Europy na nowym stanowisku, mówiła CORDIS News na temat swojej kariery, znaczenia, jakie ma przyciąganie pasjonatów do nauczania przedmiotów ścisłych oraz o swoich nadziejach związanych z Międzynarodowym rokiem astronomii. Kariera profesor Sackett w dziedzinie astronomii sprzed objęcia nowego stanowiska jest długa i pełna sukcesów odniesionych podczas pracy w USA, rodzinnym kraju pani profesor, oraz w Europie. W owym czasie była członkiem zespołu pracującego nad kształtem ciemnej materii w galaktykach i wokół nich. "Ustaliliśmy, że jest bardziej rozciągnięta niż jasna materia, ale jest spłaszczona w tym samym kierunku" - wyjaśniła. Była również członkiem zespołu, który wykorzystywał pole grawitacyjne obiektów takich jak gwiazdy jako swoistego rodzaju soczewkę, aby odkrywać odległe planety. Zapytana o to, co ją przyciągnęło do astronomii, profesor Sackett wskazała na przyjemność, jaką wydają się czerpać ze swojej pracy astronomowie, jako jeden z najważniejszych czynników. "Rzeczą nieczęsto podkreślaną jest to, ile przyjemności można czerpać z pracy naukowej!" - powiedziała entuzjastycznie. "Zwykle, kiedy rozmawia się z naukowcami to widać ten entuzjazm, a astronomia wydała mi się jedną z tych dziedzin, w której ludzie się świetnie bawią." Była również pod wrażeniem "oszałamiającego faktu", że zasady fizyki, których nauczyła się w szkole obowiązują w całym kosmosie. "Co więcej, chemia jest taka sama - teraz wiemy, że pierwiastki tworzące Ziemię są takie same, jak te stanowiące budulec kosmosu gdzie indziej" - dodała. "A kiedy się nad tym głębiej zastanowić, to rzecz wydaje się zupełnie niesamowita." Stosunkowo niewielka liczebność społeczności naukowej astronomów jest kolejnym plusem, zdaniem profesor, gdyż zamiast sześciu poziomów dzielących dwóch astronomów, jest ich zaledwie jeden lub dwa - zauważyła. W praktyce oznacza to, że łatwo jest nawiązać kontakt z odpowiednimi ludźmi, aby przeanalizować problem z teoretycznego i praktycznego punktu widzenia. Kolejną pasją profesor Sackett jest edukacja: pracując nad uzyskaniem stopnia naukowego, wybrała zajęcia, które pozwoliły jej na nauczanie zarówno w szkołach podstawowych, jak i średnich. Obecnie, jako Główny Konsultant ds. Naukowych, pragnie dowiedzieć się, co motywuje młodych ludzi do zajęcia się naukami ścisłymi. W jej przypadku, jak zauważa, nauczyciel pasjonat zmotywował ją do studiowania fizyki. "Jestem przekonana, że potrzebni są nam nauczyciele, którzy sami pasjonują się naukami ścisłymi. Wydaje mi się, że to jedna z najważniejszych kwestii" - powiedziała CORDIS News. "Może nawet uzupełnić braki w innych obszarach - nie żebym zasugerowała, że trzeba sobie radzić tylko z tym co mamy, ale uważam, że najważniejszym elementem systemu jest nauczyciel." Problem w tym, że w wielu krajach nie tylko coraz mniej osób studiuje nauki ścisłe, ale jeszcze mniej dobrych, młodych naukowców poświęca się nauczaniu, co stwarza błędne koło, utrudniając jeszcze bardziej zainteresowanie młodych ludzi naukami ścisłymi. Profesor Sackett dąży do nawiązania ściślejszej współpracy z międzynarodowymi partnerami, aby wymieniać doświadczenia i pomysły na to, jak zaradzić temu problemowi. "Zasadniczo sądzę, że powinniśmy cenić nauczycieli, co może oznaczać różne rzeczy dla różnych ludzi w różnych kulturach" - wyjaśniła, dodając, że to może oznaczać pensje, uznanie opinii publicznej lub większą swobodę w sposobie nauczania. Jako astronom, jest oczywiście entuzjastycznie nastawiona do Międzynarodowego roku astronomii, który się właśnie rozpoczyna. "Wydaje mi się, że zainteresowanie astronomią jest niemal powszechne. Jeżeli chcę trochę pospać, a lecę samolotem międzynarodowych linii, to nie mówię osobie siedzącej obok, że jestem astronomem! Ale jeżeli chcę sobie miło pokonwersować to mówię, że jestem astronomem" - zażartowała. "Ludzie po prostu interesują się astronomią." Jednakże ubolewa nad tym, że z powodu zanieczyszczenia światłem nocnego nieba wiele osób nigdy nie widziało Drogi Mlecznej. "Naszym domem jest Ziemia, ale jest nim również Droga Mleczna, a rośnie nam cała masa ludzi, którzy jej nigdy nie widzieli" - zauważyła. "Jakież to smutne - nie móc zobaczyć własnego domu!" Obok udziału w ceremonii otwarcia Międzynarodowego roku astronomii, wyprawa profesor Sackett do Europy ma na celu rozmowy z Komisją Europejską na temat przyszłej współpracy naukowej UE-Australia. UE i Australia ściśle ze sobą współpracują od 1994 r. w szerokim zakresie, a teraz planuje się stworzenie mapy wspólnego programu badawczego w dziedzinach, w których priorytety obu regionów częściowo się pokrywają.

Australia