polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Czy piękno wszechświata może przyciągnąć dzieci do nauki?

Podnoszenie atrakcyjności nauki w oczach małych dzieci to jeden z priorytetów UE. Mając to na uwadze UE przyznała grant o wartości 1,9 mln EUR na program edukacyjny EUNAWE - jednostka programu Świadomość Wszechświata (UNAWE) - który dąży do pobudzenia wśród małych dzieci w wieku od 4 do 10 lat, zwłaszcza pokrzywdzonych przez los, zainteresowania nauką i technologią. Projekt EUNAWE (Czerpanie z Międzynarodowego roku astronomii - uświadamianie małym dzieciom istnienia wszechświata) został dofinansowany z tematu "Kosmos" Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE. W ciągu trzech lat program EUNAWE będzie pobudzać wśród dzieci zainteresowanie nauką i zachęcać je do wstąpienia w szeregi społeczności naukowej raczej wcześniej niż później. Środki finansowe przeznaczone przez UE pomogą osiągnąć cel programu UNAWE, którym jest sprawienie, aby dzieci postrzegały astronomię jako pociągającą na równi z dorosłymi. Projekt EUNAWE pozwoli wdrożyć program Świadomość Wszechświata w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Republice Południowej Afryki, Wlk. Brytanii i Włoszech. Działania zaplanowane w ramach projektu obejmują kursy dla nauczycieli i opracowanie materiałów praktycznych dla dzieci. Ostatecznie program EUNAWE odegra ważną rolę w zapewnieniu Europie kolejnego pokolenia inżynierów i naukowców. Kluczem do sukcesu programu jest pomoc dzieciom upośledzonym społecznie w zrozumieniu, jak ważne są dla europejskiej społeczności. "Dzięki temu połączeniu społecznych, edukacyjnych i naukowych celów, program UNAWE może odegrać wyjątkową rolę w umacnianiu edukacji i rozwoju" - zauważa profesor George Miley z Uniwersytetu w Leiden w Holandii, Wiceprzewodniczący IAU oraz założyciel i przewodniczący UNAWE. "Przyznanie tego grantu to uznanie przez UE wagi programu UNAWE i ważny krok naprzód w kierunku realizacji naszych ambicji, aby do 2020 r. program UNAWE był aktywnie realizowany w każdym kraju na świecie." Od uruchomienia programu UNAWE w 2006 r., dzięki wsparciu Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU), zyskał on silną pozycję w 40 krajach. Wśród członków UNAWE, których jest w sumie niemal 500, znaleźli się astronomowie i nauczyciele. Tę międzynarodową działalność innowacyjną rozpoczął Uniwersytet w Leiden przy wsparciu Królewskiej Holenderskiej Akademii Nauk oraz Holenderskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury i Nauki. W 2009 r. przekształciła się w projekt "Cornerstone" w ramach Międzynarodowego roku astronomii (IYA2009) ogłoszonego przez IAU/UNESCO (Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury). Tylko w tamtym roku wiele działań w ramach programu UNAWE zrealizowano w ponad 45 krajach. Przykładem jest Wenezuela, gdzie ponad 1.500 nauczycieli i 60.000 dzieci wzięło udział w 43 sesjach szkoleniowych dla nauczycieli. Program UNAWE jest również częścią planu strategicznego IAU na lata 2010-2020 pt. "Astronomia w świecie rozwijającym się". W ramach tej inicjatywy astronomia wykorzystywana jest do promowania edukacji oraz budowania umiejętności i kompetencji w nauce i technologii na całym świecie. Biuro Rozwoju Astronomii (OAD) przy IAU w południowoafrykańskim obserwatorium astronomicznym przekuwa ten plan na czyn. Program UNAWE to pierwsze działanie w planie strategicznym IAU, które pozyskało finansowanie zewnętrzne. Źródła podają, że istnieje szansa na udostępnienie dalszego dofinansowania na inne działania. "Zapoznawanie małych dzieci z pięknem i rozmiarem wszechświata pozwala pobudzić w nich podziw i zachwyt, które odgrywają znaczącą rolę w ich rozwoju" - mówi Kevin Govender, nowo mianowany Dyrektor OAD. "Ogromnie się cieszymy, że UE zdecydowała się wesprzeć wdrożenie tego wyjątkowego programu." Dnia 24 maja w Brukseli, Belgia, odbędzie się oficjalne spotkanie w Parlamencie Europejskim w celu formalnego zaprezentowania programu EUNAWE. Pośród osób zaproszonych do wzięcia udział są astronomowie, nauczyciele, dziennikarze, autorzy blogów i pasjonaci astronomii. Więcej informacji: Karta informacji o projekcie EUNAWE w serwisie CORDIS - proszę kliknąć: tutaj UNAWE: http://www.unawe.org/site/ Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU): http://www.iau.org/