polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Odkryto powiązanie genetyczne z cukrzycą u południowych Azjatów

Międzynarodowy zespół naukowców zidentyfikował sześć nowych wariantów genetycznych powiązanych z cukrzycą typu 2 u południowych Azjatów. W artykule opublikowanym w czasopiśmie Nature Genetics zespół wyjaśnia, że dokonane odkrycia posuwają naprzód poszukiwania markerów diagnostycznych i celów dla leków, a przez to globalne starania na rzecz profilaktyki i leczenia tego poważnego schorzenia, które często doprowadza do chorób serca i udaru. Cukrzyca jest powszechnym zjawiskiem wśród osób o południowo-azjatyckim pochodzeniu, które są czterokrotnie bardziej zagrożone zapadnięciem na tę chorobę niż ludzie o europejskim pochodzeniu. Na całym świecie choruje 55 mln Azjatów z południa, a wedle szacunków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba ta ma wzrosnąć do roku 2030 do poziomu 80 mln. Dr John Chambers, jeden z autorów raportu z badań, z Imperial College w Londynie, wypowiedział się na temat celu badań: "Cukrzyca typu 2 jest rozpowszechniona wśród populacji Azji Południowej bardziej niż w jakiejkolwiek innej grupie etnicznej, niemniej powód tego podwyższonego ryzyka nie jest jasny. Chociaż czynniki związane z trybem życia, takie jak niezdrowa dieta, brak wysiłku fizycznego i otyłość są ważnymi przyczynami cukrzycy trapiącej Południowych Azjatów, to oferują one jedynie część wyjaśnienia. Powszechnie uznano, że w podwyższonym ryzyku zapadnięcia na cukrzycę typu 2 przez Azjatów odgrywają rolę czynniki genetyczne, ale jak do tej pory nie poddano ich systematycznej analizie w tej populacji." Badania, przeprowadzone przez naukowców z Australii, Chin, Japonii, Mauritiusa, Pakistanu, Singapuru, Sri Lanki, Szwajcarii, USA i Wlk. Brytanii, kładą po raz pierwszy nacisk na geny leżące u podstaw cukrzycy u osób pochodzących z Bangladeszu, Indii, Pakistanu i Sri Lanki. Zespół poddał analizie DNA 18.731 chorych na cukrzycę typu 2 i 39.856 zdrowych osób z grupy kontrolnej. Naukowcy zbadali genomy uczestników, poszukując lokalizacji, w których zmiany występowały wśród chorych najczęściej. Odkryli sześć pozycji, w których różnice jednej litery w kodzie genetycznym były powiązane z cukrzycą typu 2 sugerując, że pobliskie geny odgrywają rolę w tej chorobie. Dr John Chambers wyjaśnia konsekwencje odkryć: "W toku naszych badań zidentyfikowaliśmy sześć nowych wariantów genetycznych powiązanych z cukrzycą typu 2 u Azjatów z południa. Nasze odkrycia dostarczają nowych, istotnych informacji na temat genów leżących u podstaw cukrzycy w tej populacji, które w perspektywie długofalowej mogą przełożyć się na nowe metody profilaktyki cukrzycy." Jak mówi naczelny autor badań, profesor Jaspal S. Kooner, również z Imperial College w Londynie: "To pierwsze badania asocjacyjne całego genomu Południowych Azjatów, którzy stanowią jedną czwartą populacji świata i ponoszą ogromny ciężar choroby wraz z jej powikłaniami, w tym zawałem serca i udarem. Wykazaliśmy również, że warianty genetyczne odkryte u Południowych Azjatów występują i przyczyniają się do cukrzycy również wśród Europejczyków. Nasze badania wśród populacji azjatyckiej i europejskiej podkreślają wagę i korzyści przyglądania się temu samemu problemowi u różnych grup etnicznych." Cukrzyca to przewlekła choroba, która pojawia się, kiedy trzustka nie wytwarza wystarczającej ilości insuliny lub kiedy organizm nie jest w stanie efektywnie wykorzystać wytwarzanej insuliny. Insulina to hormon regulujący poziom cukru we krwi. Hiperglikemia, czyli zbyt wysoki poziom cukru we krwi, jest powszechnym skutkiem niekontrolowanej cukrzycy i z czasem prowadzi do poważnych uszkodzeń wielu układów w organizmie, zwłaszcza nerwowego i krwionośnego. Według danych WHO 346 mln osób na świecie choruje na cukrzycę i szacuje się, że w 2004 r. 3,4 mln osób zmarło w następstwie wysokiej glikemii. Z tej liczby zgonów ponad 80% miało miejsce w krajach o niskim i średnim poziomie dochodów. Początek cukrzycy typu 2 można opóźnić lub zapobiec mu poprzez przestrzeganie zdrowej diety, systematyczną aktywność fizyczną, utrzymywanie prawidłowej wagi ciała i unikanie używania tytoniu.Więcej informacji: Imperial College w Londynie: http://www3.imperial.ac.uk/

Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone