European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Lepszy wgląd w leczenie zapalenia wątroby typu C

Zważywszy na niemal 200 mln zakażonych osób na świecie, wirus zapalenia wątroby typu C (HCV) stanowi poważny problem dla zdrowia publicznego. Jednym z największych wyzwań jest fakt, że choć układ immunologiczny wydaje się odpowiadać za znaczną część chorobowości związanej z tym schorzeniem, w tym za marskość wątroby, jest także skuteczny w oczyszczaniu z infekcji wirusowej w znaczącej liczbie przypadków. W ramach dofinansowanego przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych (ERBN) projektu HCV_IMMUNOLOGY (Paradoksalna rola interferonów typu I w patogenezie i leczeniu zapalenia wątroby typu C) dr Albert wraz z zespołem podejmuje próbę wyjaśnienia złożonych zależności między HCV a reakcją immunologiczną organizmu z perspektywy interferonów typu I (IFN) i produktów genów wzbudzanych białkami IFN. Nadrzędnym celem projektu jest opracowanie skuteczniejszych terapii. Zespół już sformułował lepsze podejście do prognozowania, czy chory zareaguje na daną terapię. Przed zaangażowaniem się w projekt HCV_IMMUNOLOGY, dr Albert przez kila lat pracy we francuskim Krajowym Instytucie Zdrowia i Badań Medycznych budował partnerstwa z klinicystami i epidemiologami we Francji, Egipcie i USA. Dzięki temu zyskał wyraźniejszy obraz tego, jak choroba się rozwija i uruchamia reakcję immunologiczną w ostrej i przewlekłej infekcji HCV. IFN to białka wytwarzane i uwalniane przez komórki organizmu w reakcji na obecność patogenów, takich jak wirusy, bakterie, pasożyty i komórki nowotworowe. Umożliwiają one komunikację między komórkami i uruchomienie mechanizmów ochronnych układu immunologicznego. Prace badawcze w ramach projektu HCV_IMMUNOLOGY podzielono na trzy części. Pierwsza poświęcona jest analizie na próbach pacjentów roli endogennie wytwarzanych IFN w oczyszczaniu z HCV w ostrej infekcji. Przedmiotem badań jest paradoksalna rola, jaką odgrywają te endogenne IFN w uodparnianiu przewlekle zakażonych chorych na egzogenną terapię IFN. W ramach drugiej części dr Albert pracuje nad charakterystyką wpływu IFN i produktów genów wzbudzanych białkami IFN na pośrednią aktywację HCV reaktywnych komórek CD8+ i T za pomocą mechanizmu zwanego krzyżową prezentacją. W ostatniej części modele myszy są wykorzystywane do ustalania in vivo skutków pro- i przeciwzapalnych IFN oraz produktów genów wzbudzanych białkami IFN, a także patogenezy choroby. Dr Albert jest przekonany, że prace jego zespołu przyczynią się do pogłębienia wiedzy o patogenezie choroby HCV i doprowadzą do opracowania nowych narzędzi diagnostycznych oraz lepszych strategii terapeutycznych. Zespół już odkrył biomarkery predyktywne oczyszczania wirusowego. Mogą one pomóc klinicystom w identyfikowaniu, przed podjęciem leczenia, którzy pacjenci odpowiedzą na terapię na bazie IFN. Dr Albert otrzymał grant Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) dla początkujących naukowców w wysokości około 1,1 mln EUR. Prace nad projektem zakończą się w czerwcu 2014 r.Więcej informacji: Karta informacji o projekcie: Francuski Krajowy Instytut Zdrowia i Badań Medycznych http://www.inserm.fr/