polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-04-17

Czy można zapobiec cyberatakom komputerów kwantowych? Unijna inicjatywa pokazuje, jak tego dokonać

Naukowcy opracowali rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo newralgicznych informacji w nowoczesnych infrastrukturach sieciowych.

Od informacji dotyczących obronności i zdrowia po sieci społecznościowe i transakcje bankowe – w obliczu rosnącego lęku przed cyberatakami komunikacja w coraz większym stopniu opiera się na zabezpieczeniach kryptograficznych. Czy wrażliwe dane można jednak w pełni zabezpieczyć przed hakerami? Dzięki projektowi dotyczącemu technologii kwantowej, który jest przewodnim elementem unijnego programu na rzecz przyszłych i powstających technologii, naukowcy opracowali innowacyjne prototypy wykorzystujące protokoły kryptografii kwantowej do bezpiecznego przesyłania wrażliwych informacji przez internet. W ramach flagowego projektu w obszarze technologii kwantowej (Quantum Flagship) wspieranych jest kilka przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem danych, w tym projekt CiViQ. „Posługując się prawami fizyki kwantowej, naukowcy uczestniczący w projekcie CiViQ (Continuous Variable Quantum Communications) wykorzystują system kwantowej dystrybucji klucza (ang. Quantum Key Distribution – QKD), czyli metodę bezpiecznej wymiany kodów szyfrujących (tzw. «kluczy») między dwoma podmiotami za pomocą światła”, czytamy w komunikacie prasowym na stronie inicjatywy Quantum Flagship. W tym samym komunikacie dodano, że „takie bezpieczne szyfrowanie uniemożliwia przechwycenie lub zniekształcenie danych”. Oznacza to, że danych „nie można «zhakować». Kwantowa dystrybucja klucza polega na przesyłaniu między dwoma podmiotami cząstek światła, inaczej fotonów, przez przewód światłowodowy”. W tym samym komunikacie prasowym inicjatywy Quantum Flagship czytamy: „Fotony są zbudowane w taki sposób, że każda próba ich odczytania lub skopiowania, zmienia ich właściwości kwantowe, uszkadzając przy tym dane i informując nadawcę i odbiorcę o ataku strony trzeciej”. Cytowany w tym samym tekście prof. dr Valerio Pruneri z Instytutu Nauk Fotonicznych (ICFO), koordynator projektu CiViQ, wyjaśnia: „Opracowaną w ramach projektu CiViQ metodę kwantowej dystrybucji klucza (QKD) będzie można wdrożyć na szeroką skalę i zintegrować z nowoczesnymi sieciami telekomunikacyjnymi, zapewniając trwałą, niezawodną ochronę danych bazującą na prawach fizyki i mechaniki kwantowej”.

Rozpowszechnienie rozwiązania