European Commission logo print header

An integrated european scientific infrastructure for global change studies on forest and agroforest ecosystems utilising face technology

Wysokie drzewa mogą zwiększyć sekwestrację węgla

Relacje między poziomami węgla i biomasą są od dawna znane, aczkolwiek nie są całkowicie zrozumiałe. W celu uzyskania większej wiedzy i zrozumienia tej zależności w ramach finansowanego przez EU projektu prowadzono i badano uprawę topoli na obszarze kilku hektarów.

Aby lepiej poznać wpływ globalnych zmian na biosferę, eksperymentalne lasy miały być specjalnie zaprojektowane na poziomie ekosystemu Informacje można uzyskać z testów laboratoryjnych lub badań na małą skalę, ale te warunki nie są odpowiednio dopasowane do rzeczywistej sytuacji. Dlatego w ramach projektu EUROFACE zdecydowano o wyhodowaniu kilku lasów o powierzchni ponad dziewięciu hektarów i porównaniu ich z uprawami eksperymentalnymi. Każdy hektar lasu z jednym rodzajem topoli może zawierać 5000 drzew, które potem mogą zostać użyte do oceny wpływu podwyższonego stężenia CO2 w atmosferze w długim okresie. Ten projekt na skalę ekosystemu zapewnił dodatkową korzyść — polegającą głównie na tym, że powstała ilość biomasy wystarczająca, aby zachęcić wielu innych badaczy do przeprowadzenia kolejnych badań naukowych. Z taką ilością danych można prowadzić badania dotyczące wielu różnych aspektów reakcji ekosystemów na podwyższenie poziomu CO2. Eksperymentalna uprawa została podzielona na sześć pól z trzema różnymi genotypami topoli, obsadzonych z gęstością 10 000 drzew na hektar. Każde drzewo zajmowało miejsce o powierzchni jednego metra kwadratowego. Po trzyletnim cyklu wzrostu topole osiągnęły wysokość prawie dziesięciu metrów. W drugim cyklu wyhodowano drzewa o wysokości dwunastu metrów i w obu przypadkach cała biomasa drzew była przekazywana do elektrowni w celu wyprodukowania energii elektrycznej bez emisji dwutlenku węgla. Chociaż wykorzystanie drewna do produkcji energii okazało się dodatkową korzyścią z badań projektowych, ich początkową przyczyną był zamiar utworzenia infrastruktury, z której miała korzystać większa społeczność naukowców. Poza tym udało się wyrazić ilościowo pobór i magazynowanie węgla w warunkach globalnej zmiany. Podstawowa produkcja netto z upraw eksperymentalnych była większa o 36% w stosunku do upraw kontrolnych. Wynika z tego, że podwyższenie poziomu CO2 w atmosferze może zwiększyć możliwości sekwestracji węgla. Naukowcy ubiegają się o dalsze wspieranie w zakresie badań i rozwoju, a bieżące wyniki są dostępne.