polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Risk assessment of wood dust: assessment of exposure, health effects and biological mechanisms

Reakcja zapalna w płucach wywoływana przez pył drzewny

Badania in vitro oraz in vivo przeprowadzone w ramach finansowanego przez UE projektu WOOD-RISK rzuciły światło na działanie zapalne pyłu drzewnego.

Ekspozycja na działanie dowolnego czynnika wywołującego stan zapalny rozpoczyna kaskadę zmian biochemicznych i komórkowych. Charakteryzują się one przemieszczaniem całej gamy komórek i białek do miejsca ekspozycji w odpowiedzi na szkodliwy czynnik. Do komórek tych należą krwinki białe, m.in. makrofagi, limfocyty, granulocyty obojętnochłonne oraz kwasochłonne. Do białek związanych z reakcją zapalną należą cytokiny i chemokiny. Partnerzy projektu z Fińskiego Instytutu Zdrowia Zawodowego szukali tych wskaźników zapalenia w modelu mysim w warunkach in vivo oraz in vitro. W badaniach monitorowano reakcje na pył pochodzący z drewna twardego i miękkiego. Konkretnie porównano dwa rodzaje drewna stosowanego powszechnie w przemyśle meblowym — brzezinę i dębinę. Badania in vitro obejmowały obserwację mysiej linii komórkowej pod kątem zmian wskazujących na reakcję immunologiczną. W tym przypadku odkryto, że drewno brzozowe powodowało silniejszą indukcję cytokin i chemokin. Analiza badań in vivo wykazała, że zarówno dębina, jak i brzezina indukują całą gamę komórek związanych z reakcją zapalną. Pomiary ilościowe i jakościowe wskazywały jednak, że różne rodzaje drewna wywoływały odmienne reakcje. Tym razem pył z drewna dębowego okazał się silniejszym promotorem białek zapalnych. Podsumowując, w badaniu wykazano, że powtarzająca się ekspozycja na pył drzewny może mieć wpływ na rozwój astmy alergicznej poprzez modulację białek leukocytów. Informacje o odmiennych reakcjach na różne rodzaje miękkiego i twardego drewna bez wątpienia odegrają dużą rolę w ustaleniu norm dla około 3,6 miliona pracowników branży drzewnej w Europie.