polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Target specific delivery systems for gene therapy based on cell penetrating peptides

Superskuteczne cząsteczki nośnikowe

Skuteczne dostarczenie biocząsteczki do komórki, gdzie zyska ona wartość terapeutyczną, wymaga cząsteczki nośnikowej. Przy użyciu innowacyjnego badania europejscy badacze ocenili peptydy penetrujące komórki pod kątem ich przydatności jako wektorów.

W dziedzinie terapii genowej kluczowym zagadnieniem jest skuteczne dostarczenie materiału genetycznego do komórki, gdzie będzie on spełniać swoją funkcję. Faktycznie każda biocząsteczka musi zostać przetransportowana do wewnątrz komórki i miejsca swojego działania. Peptydy penetrujące komórki (ang. CPP, cell penetrating peptides) są obiecującymi wektorami dostarczającymi cząsteczki hydrofilowe do żywych komórek w celach terapeutycznych. Pozbawione nieodłącznych problemów związanych z użyciem wirusów, peptydy penetrujące komórki wydają się być biocząsteczkową odpowiedzią na dostarczanie tych cząsteczek leczniczych. Konsorcjum partnerów biorących udział w projekcie CPP próbowało znaleźć rozwiązanie jednego z aspektów tej techniki, który był przeszkodą w poprzednich badaniach, czyli sposobu izolacji najskuteczniejszych peptydów CPP za pomocą wysokowydajnego badania przesiewowego (ang. HTS, high throughput screening). Zespół badał znakowane fluorescencyjnie białka wykorzystując ich sygnały emisji. Procedura ta wymagała usunięcia znaczników luminescencyjnych ze wszystkich peptydów, które nie zostały internalizowane, aby możliwa była identyfikacja cząsteczek internalizowanych przez komórki. Inna metoda przesiewowa została oparta na śledzeniu peptydów nieznakowanych. Były one identyfikowane dzięki wchłanianiu barwnika fluorescencyjnego po internalizacji. Rozszerzeniem pracy było zastosowanie procesu biotynylacji do zidentyfikowania peptydów CPP najskuteczniejszych pod kątem transportu cząsteczek. Biotynylacja wykorzystuje zdolność wiązania się biotyny ze znakowaną awidyną. W efekcie cząsteczki tworzyły kompleks z peptydem CPP znakowanym biotyną oraz awidyną. Następnie oznaczano ilość każdego białka wewnątrzkomórkowego, wykorzystując znakowanie, znacznik fluorescencyjny lub aktywność enzymatyczną. Planowane są dalsze badania, w których zastosuje się test oparty na enzymie (rekombinazie Cre) u myszy reporterowych, mające na celu potwierdzenie specyficzności procesu dostarczania peptydów CPP. Zdolność peptydów penetrujących komórkę do skutecznego przenoszenia cząsteczek terapeutycznych do wnętrza komórek daje niesamowite możliwości w przemyśle biofarmaceutycznym.