polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-15

Transposon-based strategies for functional genomic analyses in xenopus tropicalis, a vertebrate model system for developmental and biomedical research

Dzięki przemieszczającym się genomom zdobyto nową wiedzę

Dzięki wprowadzaniu genów do obcego kwasu DNA można naprawić wadliwy kod genetyczny oraz określić funkcje genów. W ramach finansowanego przez UE projektu JUMPY badacze opracowali nowy sposób transportu tych genów, dzięki któremu można uniknąć kilku rodzajów towarzyszących temu zagrożeń.

Sekwencjonowanie DNA stanowi łatwiejszą część procesu poznawania tajemnic genetyki organizmów żywych. Trudniejszą częścią procesu jest określenie funkcji genów. Od pewnego czasu naukowcy usiłowali zdobyć wiedzę w tym zakresie. Dzięki pracom prowadzonym w ramach projektu JUMPY, w których zastosowano najnowsze techniki genomiczne, dokonał się duży postęp. Badacze zastosowali wydajny nośnik przenoszenia genów obcych do organizmu żaby z gatunku Xenopus tropicalis. System transpozonów SB (ang. Sleeping Beauty — Śpiąca Królewna) jest niewirusowym systemem nośnikowym, dzięki któremu do genomu można wprowadzić nową sekwencję. Dla zespołu badawczego projektu JUMPY znaczącą zaletą tej metody była możliwość wykorzystania jej na dużą skalę. Kolejnym krokiem było ulepszenie metody wprowadzania mutacji do genomu. Naukowcy projektu JUMPY opracowali uprzednio proces pułapkowania genów, noszący nazwę integracji za pomocą enzymu restrykcyjnego (REMI). Zmiany dokonane w ramach projektu spowodowały ograniczenie skali uszkodzeń chromosomów oraz niestabilności genetycznej, które stanowiły przeszkodę w identyfikacji niedawno wprowadzonych mutacji i transpozonów. Przy zastosowaniu pułapki genowej można wprowadzić sekwencję DNA, która w normalnych warunkach nie ulega ekspresji, chyba że zostanie wprowadzona bezpośrednio do danego genu chromosomu lub w jego pobliżu. Dzięki temu można dokonać identyfikacji tego zmodyfikowanego genu. Po zmodyfikowaniu transpozonów pułapki genowej badacze prowadzili dalsze prace nad ich udoskonaleniem w celu opracowania dalszych zastosowań. Najważniejszym kryterium była skuteczność. Zwiększenie rozmiarów transpozonu powodowało zmniejszenie szybkości przenoszenia. W sumie naukowcy znacznie zmniejszyli długość transpozonów, osiągając skuteczność dochodzącą do 40%. Wprowadzanie genów do organizmów kręgowców ma duże znaczenie, ponieważ zmiany genetyczne mogą następować w sposób wzbudzany, a wyniki można zaobserwować in vivo. Istnieje nadzieja, że badania w dziedzinie genomiki funkcjonalnej zostaną przeprowadzone także dla innych kręgowców, takich jak myszy oraz danio pręgowane.