polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Modelling of non-native fish species responses to climate change

Wpływ zmian klimatycznych na obce gatunki ryb

Ichtiolodzy zbadali biologię środowiskową oraz zachowania reproduktywne bassa słonecznego, nienatywnego gatunku pochodzącego z Ameryki Północnej. Powyższe badanie przeprowadzono w celu oceny wpływu globalnego ocieplenia na różnorodność biologiczną europejskich systemów słodkowodnych.

Środowiska słodkowodne są niezwykle wrażliwe na zmiany warunków meteorologicznych, a organizmy w nich żyjące mogą pomóc w przewidywaniu nadchodzących zmiany klimatycznych. Ekosystemy wodne oraz ich bioróżnorodność mogą być również zagrożone przez nienatywne gatunki wprowadzane do Europy przypadkowo lub umyślnie. Wzrost liczby ekstremalnych zdarzeń pogodowych, takich jak powodzie, wynikających z globalnego ocieplenia, powoduje zwiększenie ryzyka wystąpienia reprodukcji gatunków nienatywnych oraz ich rozpowszechnienia się w środowiskach słodkowodnych. Zmieniający się klimat wywoła dodatkową presję na organizmach natywnych, które już obecnie podlegają presji ze strony gatunków obcych ze względu na drapieżnictwo, walkę o pożywienie oraz pojawienie się nowych chorób. Finansowany przez Unię Europejską projekt Alienfish&climchange ma na celu określenie zagrożeń stwarzanych przez nienatywne ryby w warunkach zmian klimatu. Naukowiec posiłkowany Intra-Europejskim Stypendium Marie Curie ocenił ryzyko stwarzane przez bassa słonecznego (Lepomis gibbosus) oraz oszacował częstotliwość tarła, rozrost oraz szybkość rozprzestrzeniania się tego gatunku w wyniku powodzi. W celu pobrania próbek populacji w naturze oraz zbadania strategii reprodukcyjnej zastosowano pławnice (sieci dryfujące).Zbadano reprodukcję bassa słonecznego oraz związany z nią wzrost inwazyjności tego gatunku w warunkach kontrolowanych. Przez sześć miesięcy ryby trzymano w sztucznych zbiornikach; trzy zbiorniki zostały podgrzane o 2 – 3 stopnie Celsjusza, natomiast pozostałe trzy miały temperaturę otoczenia. Ryby zamieszkujące podgrzewane zbiorniki tarły się wcześniej i dłużej, co skutkowało większą liczbą narybku oraz większą przeżywalnością w okresie zimowym. Powyższe badania sugerują, że L. gibossus będzie gatunkiem bardziej inwazyjnym w wypadku ocieplenia klimatu. Jeżeli chce się opracować program ochrony gatunków rodzimych, istotne jest, aby zrozumieć biologię środowiskową gatunków obcych oraz opracowanie planu ich zwalczania. Dane uzyskane w ramach projektu Alienfish&climchange pomogą osobom odpowiedzialnym za zarządzenie środowiskiem oraz organom rządowym w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących gatunków obcych, takich jak bass słoneczny.