polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Application of SOMO Catalysis Towards the Synthesis of Complex Steroidal Frameworks

Nowe metody składania związków organicznych

Organokatalizatory zwiększają szybkość reakcji chemicznej i zawierają węgiel, wodór, siarkę oraz inne pierwiastki niemetaliczne występujące w związkach organicznych. Ich zaletą jest to, że nie wymagają katalizy przy użyciu metali, dzięki czemu są mniej szkodliwe dla środowiska.

W ramach projektu "SOMO – Zastosowanie katalizy SOMO na rzecz syntezy złożonych konstrukcji steroidowych" wykorzystano potężną nową technikę do zbadania struktury szeregu związków organicznych znanych jako aminy. Partnerzy projektu zademonstrowali stosowalność techniki pojedynczo zajętego orbitala molekularnego (SOMO – singly occupied molecular orbital) do analizy aminów. To pozwoliło na wystąpienie reakcji przy użyciu rożnych substratów, co wcześniej nie było możliwe, i doprowadziło do osiągnięcia ogromnych postępów w dziedzinie organokatalizy. Partnerzy projektu zademonstrowali stosowalność metodologii SOMO wobec szeregu struktur chemicznych. Obejmuje to tworzenie się benzyloaminy, powszechnego prekursora w syntezie związków organicznych. Tradycyjnie, do produkcji benzyloaminy stosowanych jest wiele dobrze znanych technik, które obejmują szereg czasochłonnych i niepraktycznych kroków. Jednak konsorcjum SOMO założyło przeprowadzenie reakcji w temperaturze pokojowej wymagającej jedynie światła widzialnego i prostych protokołów eksperymentalnych. Ten nowy proces przedstawiono jako bardzo ogólny i zdolny do uzyskania niezwykle wysokiej wydajności. Właściwości te okazały się przydatne w reakcjach enancjoselektywnych, które prowadzą do katalizy reakcji tylko jednej pary enancjomerów. Enancjomery określane są jako związki o jednakowym wzorze chemicznym, jednak stanowią odbicia lustrzane, co można wyobrazić sobie na przykładzie dłoni: lewa i prawa są takie same, jednak są względem siebie przeciwieństwem. Sukces projektu SOMO dowiódł wartości potężnych nowych technik analizy aminów i wypromował UE na lidera w dziedzinie organokatalizatorów.