polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

Control of cell shape in the peripodial membrane of the wing disc of Drosophila melanogaster

Muszki owocowe rzucają światło na siły rozwoju

Badacze poczynili postępy w zakresie nowej techniki obserwacji sił, jakie odgrywają rolę w metamorfozie komórek skrzydeł muszki owocowej. Osiągnięcia projektu mają potencjał, by zmienić perspektywę biologii rozwojowej ssaków.

Drozofila, znana jako muszka owocowa, przez wiele lat była powszechnie wykorzystywana jako układ modelowy do badania rozwoju. Krótki cykl życia drozofili i dostępne narzędzia genetyczne sprawiły, że muszka ta stała się modelem doskonałym do badania złożoności procesów biologicznych związanych z rozwojem organizmu w zakresie kształtu. Metamorfoza to główne wydarzenie w cyklu życia drozofili. W ramach tego procesu następuje rozległa reorganizacja tkanek odpowiadających za wytworzenie dorosłej postaci muszki z tkanek larwalnych. Proces ten jest w pełni dynamiczny, natomiast fakt, że tkanki nim objęte zostają ukryte we wnętrzu larwy, utrudnił szczegółowe badania procesu. W ramach projektu finansowanego ze środków UE "Kontrola kształtu komórki w peripodialnej błonie tarczy skrzydła u muszki owocowej (Drosophila melanogaster)" (Cell Shape, Fly) zastosowano technikę, która umożliwia obserwacje in vitro rozciętych komórek żywych (tarcz skrzydła) w miarę rozwoju: technikę obrazowania współogniskowego na żywo. Rezultaty bardzo szczegółowo opisują złożone ruchy odpowiadające za składanie względnie prostego podwójnego woreczka nabłonkowego (tarcz skrzydeł) w strukturę bardziej złożoną (skrzydło). Partnerzy projektu mieli możliwość przeanalizowania, w którym miejscu woreczka nabłonkowego generowane są siły, a także zaobserwować odpowiedzi komórkowe na różne komórki nabłonkowe po ich zdeformowaniu przez te siły. Układ modelowy ex vivo opracowany przez twórców projektu Cell Shape, Fly ma również zastosowanie w dalszych badaniach innych procesów rozwojowych, takich jak programowana śmierć komórkowa. Technika hodowlana jest uniwersalna i może zostać rozszerzona na inne tkanki, umożliwiając obrazowanie na żywo różnych procesów i osiągając w ten sposób dogłębniejsze ich zrozumienie.