polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Indicators for biodiversity in organic and low-input farming systems

Oznaki rolnictwa ekologicznego

Badacze określili wskaźniki służące do oceny różnorodności biologicznej na farmach. Te praktyki rolne, które mają korzystne skutki dla środowiska, zasługują na większe uznanie.

Rolnictwo organiczne to system produkcji, w którym unika się stosowania nawozów syntetycznych i pestycydów. Natomiast rolnictwo niskonakładowe to metoda oparta na ograniczaniu, niekoniecznie zaś na całkowitym eliminowaniu tych środków chemicznych. W obu przypadkach stosuje się naturalne metody kontroli owadów, chwastów i innych szkodników. Obie metody, jako takie, minimalizują wpływ rolnictwa na środowisko, zapewniając odpowiednie siedliska dla dzikiej fauny i flory, a także przyczyniają się do zachowania bioróżnorodności. Do niedawna wkład dokonywany przez te systemy uprawne w ochronę różnorodności biologicznej w Europie był niezauważany i niedoceniany. Dlatego też celem projektu finansowanego ze środków UE "Wskaźniki bioróżnorodności w systemach rolnictwa organicznego i niskonakładowego" (Biobio) jest nagłośnienie tego wkładu. Działania projektu skupiają się na opracowaniu zbioru wskaźników do oceny różnorodności genetycznej, gatunkowej i siedliskowej w systemach rolnictwa organicznego i niskonakładowego. Wskaźniki te mają być nie tylko staranne pod względem naukowym, ale także praktyczne i łatwe do odczytu. Główne wyzwania, przed jakimi stoją partnerzy projektu Biobio, polegają na spełnieniu tych oczekiwań i uporaniu się z wynikającymi z nich kompromisami. Do chwili obecnej w ramach projektu przeprowadzono naukowy przegląd istniejących wskaźników różnorodności genetycznej, gatunkowej i siedliskowej na ziemiach uprawnych. Wybrano także 43 wskaźniki, które zostaną przetestowane w ramach 12 europejskich analiz przypadku. Obejmują one informacje na temat liczebności i rodzaju zwierząt, roślin uprawnych, roślin kwitnących, pszczół i dżdżownic występujących w gospodarstwach rolnych, a także na temat stosowanych pestycydów. Partnerzy projektu opracowali także podręcznik opisujący zharmonizowane metody pomiaru potencjalnych wskaźników, mających zastosowanie na terenie Europy. Po zakończeniu projektu, wskaźniki te pomogą udostępnić informacje zarówno decydentom, jak i opinii publicznej. Powinny one umożliwić ocenę środków rolno-środowiskowych i być stosowane, na przykład, do potwierdzania procesu etykietowania lub certyfikacji produktów rolnych.