polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Science popularisation TV bringing those the knoweldge society to those not yet participating.

Odnowa wizerunku nauki na Cyprze i Malcie

Nauka to zabawa! Dla potwierdzenia, w ramach finansowanego przez UE projektu, opracowano program i wyprodukowano serial telewizyjny. Inicjatywa skierowana była do dzieci z Malty i Cypru, a jej celem było zwiększenie zainteresowania podejmowaniem w przyszłości kariery naukowej.

Jak na ironię, obywatele Malty i Cypru wykazują największe w UE zainteresowanie innowacjami, tymczasem zainteresowanie studiami w dziedzinach naukowych w tych krajach jest najniższe w Europie. Dzieci z obu krajów w życiu dorosłym osiągają doskonałe wyniki w zawodach wykonywanych w domu, a także sukcesy naukowe za granicą. Jednak na Malcie i Cyprze rzadko rozważa się podjęcie pracy w zawodach związanych z nauką. Aby odwrócić ten niepokojący trend, w ramach europejskiego projektu XVENZA-TV wyprodukowano naukowy serial telewizyjny pokazujący nie tylko to, że nauka może sprawiać przyjemność, ale także że nie jest ona zbyt trudna. Programy ukazywały dzieciom, jak przeprowadzać eksperymenty, zachęcając je do propagowania nauki wśród znajomych oraz szkolnych kolegów i koleżanek. Aby pokazać, jak wielką satysfakcję może sprawiać nauka, w każdym programie ukazywano sylwetkę naukowca pracującego w kraju, bądź odnoszącego sukcesy za granicą.Ten 26-odcinkowy serial zatytułowany X-Lab został zrealizowany na Malcie oraz w Grecji, a emitowany był w całej Europie w językach angielskim, greckim i maltańskim. Odcinki zamieszczone na stronie internetowej dostępne są z angielskimi napisami, co umożliwia ich oglądanie także osobom z wadami wzroku mającym korzystającym z oprogramowania obsługującego głośnomówiący czytnik napisów. Pakiet DVD dostępny jest w szkołach na Malcie i Cyprze. Każdy odcinek serialu X-Lab podejmował określony temat, od biomechaniki do bioniki, uwzględniając DNA, mikroorganizmy, nanotechnologię, komórki macierzyste oraz biologię roślin. W każdym programie przywoływano określoną zasadę naukową, a także prezentowano wywiady z przedstawicielami sektorów, w których nauka jest powszechnie stosowana, wyjaśniającymi odpowiedni proces produkcji. Serial X-Lab będzie nadal ukazywał początkującym naukowcom możliwości związane z karierą w dziedzinie nauki i technologii zanim ogarnie ich rozczarowanie i znudzenie. Internetowe transmisje do wielu europejskich organizacji osób niepełnosprawnych pomogą zachęcić je do uczestnictwa w społeczeństwie opartym na wiedzy. Podsumowując, serial pomoże promować naukę w Europie oraz ulepszyć europejską scenę badawczą.