polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Transcriptional regulation of male courtship behaviour: understanding Fruitless molecular networks

Genetyka i życie miłosne muszki owocowej

Podczas przeprowadzonych ostatnio badań opracowano techniki genomowe, które pomogą wyjaśnić zjawisko kontroli genetycznej zachowań godowych u muszki owocowej.

Pomimo obszernej wiedzy na temat kontrolowania cech fizycznych u drozofili, kontrola genetyczna zachowań wrodzonych nadal nie jest w pełni rozumiana. Wcześniejsze badanie wykazywało, jakoby genetyka zachowań godowych drozofili sprowadzała się do pojedynczego genu wyłącznika głównego. Po jego uczynnieniu, kaskada reakcji biochemicznych aktywuje układ nerwowy muszki, przekładając się na pogoń samca za samicą tego samego gatunku. .Dzięki wynikom poprzedniego badania, w ramach projektu finansowanego przez UE "Regulacja transkrypcyjna zachowania godowego samców: zrozumienie sieci cząsteczkowych genu fruitless" (Fruitless Targets) zbadano rolę genu fruitless (Fru). Wykazano, że w zachowaniach godowych ważną rolę odgrywają trzy izoformy genu Fru, FruA, FruB oraz FruC. .Aby przetestować rolę genu Fru, naukowcy w pierwszej kolejności wygenerowali oznakowane wersje genu. Znakowanie, w tym przypadku przy użyciu peptydu rozpoznawania ligazy biotyny (BLRP), stosowane jest, by określać przewidywane produkty białkowe genów i w ten sposób definiować ich funkcję. Konstrukcje następnie wprowadzono do transgenicznego modelu muszki. Kolejnym krokiem było zidentyfikowanie zmian ekspresji genu zależnych od Fru poprzez uzyskanie wysokowydajnego profilu informacyjnego RNA (mRNA) po aktywacji genów. W tym celu zespół wykorzystał technikę znakowania tiouracylem (TU) w celu wyodrębnienia wyprodukowanych sekwencji RNA, stosując następnie metody sekwencjonowania RNA. .Uczestnicy projektu Fruitless Targets pracują nad kolejną techniką z zamiarem zastąpienia znakowania TU bardziej efektywnymi metodami wzbogacania RNA. W oparciu o znakowanie z wykorzystaniem zielonego białka fluorescencyjnego i możliwość zebrania przy użyciu przeciwciał, nowa metoda już teraz jest bardziej efektywna pod względem wyodrębniania RNA. .Projekt utorował drogę ku analizie identyfikacji materiału genetycznego i białek produkowanych w wyniku działania pojedynczego genu wyłączającego, który kontroluje zachowanie godowe samca muszki owocowej. Działania projektu Fruitless Targets bez wątpienia pomogą wyjaśnić, jak indywidualne geny wyłącznika głównego kontrolują pozornie bardzo złożone funkcje.