European Commission logo print header

A novel mode of TGF-beta signalling through Smad1/Smad5 phosphorylation: mechanism and functional role in cancer

Czynniki wzrostu a rak

Tematem europejskiego badania SMAD1/5 AND Cancer była złożona natura sygnalizowania czynnika wzrostu w nowotworach. Wyniki ujawniły nieznany wcześniej związek między sygnalizowaniem transformującego czynnika wzrostu beta (TGF-beta) a rakiem.

Sygnalizowanie TGF-beta odgrywa zasadniczą rolę w rozwoju ssaków, ale jest także zaangażowane w wiele innych procesów biologicznych w dorosłym organizmie. Kaskada sygnałowa obejmuje wiązanie ligand nadrodziny TGF-beta z receptorami typu II i I, które osiągają punkt kulminacyjny w fosforylacji regulowanych receptorowo SMAD (R-SMAD). Wiążą one coSMAD SMAD4 generujące kompleksy jądrowe o zdolności działania jako czynniki transkrypcyjne. Niedawne badania wykazały, że poza SMAD2, 3 i 4, TGF-beta ma zdolność fosforylacji SMAD1, 5 i 8. Jednak dokładne mechanizmy i związek funkcjonalny tej części sygnalizowania TGF-beta nie są dobrze rozumiane. Chcąc znaleźć rozwiązanie dla tej kwestii, zespół projektu finansowanego przez UE SMAD1/5 AND Cancer szczegółowo zbadał rolę SMAD1/5/8 w procesach komórkowych i chorobie nowotworowej. Przy użyciu technik komplementacji fluorescencji, naukowcy mogli zwizualizować tworzenie kompleksów SMAD w obrębie komórek podczas sygnalizowania TGF-beta. Dane wskazują, że fosforylacja SMAD1/5/8 w odpowiedzi na TGF-beta wymaga dalszego zestawu receptorów i prowadzi do formowania się nowych kompleksów mieszanego R-SMAD. Ponadto, eksperymenty w zakresie rozbierania SMAD1 sugerują, że ta nowa gałąź sygnalizowania TGF-beta związana jest z kształtowaniem się guza, co dostarcza nieocenionych informacji na temat dwoistej roli sygnalizowania TGF-beta w chorobie nowotworowej. Naukowcy mają nadzieję, że swoiste celowanie tego szlaku dostarczy rozwiązań leczniczych dla wielu odmian raka.