polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Novel strategies for biomarker discovery and quantification

Nowe biomarkery w chorobach zapalnych

Europejscy naukowcy wykorzystali zaawansowane techniki proteomiczne, by zidentyfikować nowe biomarkery chorób zakaźnych. Wyniki pomogą w diagnozowaniu białek bakteryjnych w płynie mózgowo-rdzeniowym i próbkach moczu.

Badanie nad biomarkerami to niekończące się poszukiwania w dziedzinie diagnostyki i medycyny profilaktycznej. Biomarkery korelujące z początkiem choroby lub jej rozwojem ułatwią wczesne diagnozowanie, a w pewnych przypadkach nawet prognozę. Odkrywanie nowych biomarkerów stało się łatwiejsze dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii proteomicznych, które umożliwiają analizę wielu próbek oraz precyzyjne wykrywanie niewielkiej ilości białek. W ramach projektu finansowanego przez UE "Nowe strategie odkrywania biomarkerów i ich określania pod względem ilościowym" (Biomah) zastosowano proteomikę ilościową na zdrowych i patologicznych próbkach, aby uzyskać jasny wgląd w zmiany białkowe związane ze stanem patologicznym. Eksperymentując na bydlęcych próbkach moczu, naukowcy opracowali protokoły przygotowania białkowych preparatów moczowych na użytek proteomiki. Wyzwanie polegało na oczyszczeniu próbek z zanieczyszczeń, które mogłyby utrudnić analizę białka. Opracowane protokoły doprowadziły do wykrycia konkretnych białek przeciwbakteryjnych w próbkach moczu, które mogą potencjalnie służyć za biomarkery generyczne do określania stanu zapalnego. Dodatkowo, zbadano próbki płynu mózgowo-rdzeniowego (CSF) pobranego od dzieci z krajów rozwijających się pod kątem bakteryjnego zapalenia opon mózgowych. Wyniki wykazały wyraźne zmiany w profilu białkowym zakażonych dzieci, wskazując na kilka biomarkerów, które mogą być kojarzone z chorobą zakaźną. Uzyskane w ramach badania Biomah biomarkery mogą udoskonalić diagnostykę chorób zakaźnych i przyczynić się do wdrożenia metod wczesnego leczenia. Naukowcy wyrażają nadzieję, że obniży to koszty leczenia i zminimalizuje skutki uboczne terapii.