polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Charged particle nanotech

Technologia na rzecz masowej produkcji urządzeń miniaturowych

Naukowcy finansowani przez UE zainicjowali rozwój niskonakładowej, precyzyjnej technologii masowej produkcji urządzeń funkcjonalnych na skalę cząsteczkową.

Nanotechnologia lub inżynieria systemów funkcjonalnych na skalę nanometrów (rozmiar atomów i molekuł) udostępnia szereg niezwykłych właściwości i cech nowych materiałów. Jednak szybka i niezawodna niskonakładowa masowa produkcja systemów w nanoskali okazuje się trudnym przedsięwzięciem. W celu wyprodukowania funkcjonalnych systemów na substratach w skali nanometrycznej, technologie nanowzorcowania wykorzystywane są do organizowania molekuł, atomów lub jonów na substratach analogicznie do komponentów na konwencjonalnych obwodach drukowanych. Technologia skupionej wiązki jonowej (FIB) jest jedną z najbardziej obiecujących metod produkcji trójwymiarowych struktur powierzchniowych. Europejscy naukowcy zainicjowali projekt "Nanotechnologia cząsteczek naładowanych" (Charpan), by opracować technologię wytwarzania FIB na rzecz niskonakładowej masowej produkcji systemów w nanoskali. Główną innowacją było opracowanie urządzenia wielowiązkowego. Naukowcy skupili się na wygenerowaniu blisko 40 tys. małych wiązek jonowych, które wraz z maskami matrycy, przez które materiał deponowany jest na substracie, umożliwiłyby rozdzielanie wzorca nieprzekraczającego 20 nanometrów. Technologia Charpan ma wielkie potencjalne zastosowanie w produkcji złożonych masek, matryc i szablonów stosowanych we wzorcowaniu nanostruktur, jak również w nanofotonice, nanomagnetyce, nanobiotechnologii i konwersji energii.